Hoppa till sidans huvudinnehåll

Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal

Häftad, Svenska, 2013

Av Ulrika Andersson

309 kr

Beställningsvara. Skickas inom 3-6 vardagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.

Publikundersökningar har under 2000-talet kommit att bli ett nästintill oumbärlig verktyg i många tidningars redaktionella utvecklings-arbete. Med undersökningsresultat som grund, anpassas mediernas innehåll successivt efter publikens behov och efterfrågan. Men hur har intresset för publikundersökningar sett ut tidigare i mediehistorien? Och i vilken utsträckning har publikstudier legat till grund för förändringar av det redaktionella innehållet? Med publiken i blickfånget studerar morgontidningars arbete med publikundersökningar och publikanpassning under perioden 1930-1980-talet. Genom innehållsanalyser och arkivstudier beskrivs hur redaktionernas fokus på dessa frågor successivt har vuxit fram och etablerats som norm i branschen. I syfte att förstå varför intresset blommade upp vid specifika tidpunkter, görs kopplingar till såväl samhällskontext som branschkultur.

Produktinformation

  • Utgivningsdatum2013-02-18
  • Mått148 x 210 x undefined mm
  • Vikt200 g
  • FormatHäftad
  • SpråkSvenska
  • Antal sidor100
  • FörlagVulkan
  • SABBs
  • ISBN9789163721830
Hoppa över listan

Mer från samma författare

Hoppa över listan

Du kanske också är intresserad av