bokomslag Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900
Samhälle & debatt

Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900

Anders Ekström

Inbunden

219:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 277 sidor
  • 2010
Hur påverkar sättet att umgås med nya medier och kommunikationstekniker offentlighetens sociala former? Och hur kan relationer mellan medier och publiker undersökas i ett längre historiskt perspektiv?
Nya mötesplatser och sociala former uppstod när cykeln blev allt vanligare i slutet av 1800-talet och när den kommersiella nöjesindustrin etablerades under det tidiga 1900-talet. Det centrala temat i den här boken är att nöjesplatserna - i likhet med den nymodiga cykelfärden - lockade fram en socialitet som kretsade kring publikens egen synlighet i offentligheten, kring den växelvisa viljan att själv synas och se andra uppträda i offentligheten. Cykeln gav många kvinnor en större frihet och blev nytt sätt att röra sig och uppträda i det offentliga rummet.
Anders Ekström är idéhistoriker, verksam vid Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria vid KTH i Stockholm.
  • Författare: Anders Ekström
  • Format: Inbunden
  • ISBN: 9789170312250
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 277
  • Utgivningsdatum: 2010-12-09
  • Förlag: Stockholmia förlag