Analys i praktiken - begripligt, konkret och meningsskapande
Meningsskapande analys i förskolan är metodboken för dig som vill arbeta systematiskt med att förstå och utveckla verksamheten. Här står analysen i centrum inte som något svårt eller abstrakt, utan som ett konkret och lustfyllt verktyg i det kollegiala lärandet. Boken ger stöd i hur du tar dig an kartläggning och analys i förskolan med hjälp av tydliga metoder, praktiska exempel och guidande frågor.
Boken vänder sig både till förskollärare och rektorer som vill göra analys till ett redskap för kollegialt lärande, utveckling och professionell fördjupning. Du behöver inte vara expert på analys din nyfikenhet och din erfarenhet från praktiken räcker långt.
Med tydliga instruktioner, praktiknära exempel och metodstöd hjälper boken dig att ta nästa steg i din yrkesroll. Du får förståelse för vad analys är och varför det inte behöver vara svårt men kan göra stor skillnad.
Författare: Katinka Vikingsen
Katinka Vikingsenhar bakgrund som förskollärare, mellanledare och rektor. Idag arbetar hon med skolutveckling, främst genom handledning och coachning. Katinka har tidigare skrivitAtt vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektiontillsammans med Erika Kyrk Seger och är dessutom författare till bokenRum för lärande.
Innehåll
DEL I
Kapitel 1. Vad är en analys?
Kapitel 2. Vanliga utmaningar i analysarbetet
Kapitel 3.Nuets och den tysta kunskapens betydelse för kvalitetsarbetet
Kapitel 4.Att tänka på i analysarbete
DEL II
Verktygslådan: Kartläggings- och analysmetoder
- Format: Häftad
- ISBN: 9789198857702
- Språk: Svenska
- Utgivningsdatum: 2025-07-29
- Förlag: Lärarförlaget