Medieetik och offentlighet
Häftad, Svenska, 2024
Av Alexandra Severinson, Ola Sigvardsson, Karin Olsson, Caspar Opitz, Torbjörn von Krogh, Lisa Lindberg, Nicklas Håkansson, Aina Maja Hall, Charlotta Buxton, Tomas Brytting, Martin Ahlquist
199 kr
Beställningsvara. Skickas inom 5-8 vardagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.Medier, oavsett om det är etablerade tidningar eller sociala sajter på någon ytterkant, kritiseras ofta för uthängningar av eller drev mot såväl enskilda personer som mer kända samhällsaktörer. Frågan är om det blivit sämre eller bättre än förr? I den här rapporten finns bland annat en studie av nio uppmärksammade nyhetsfall. I fokus står inte bara namnpublicering, som oftast är det som diskuteras, utan också information andra uppgifter och markörer som gör att individer blir möjliga att identifiera. Det medieetiska systemet är i ständig förhandling för att tjäna samhället. Är de som fått rätt hos Medieombudsmannen nöjda eller missnöjda? Vad är skillnaden mellan juridik och självreglering? Och hur säkerställs redaktionens moraliska kompetens?
Produktinformation
- Utgivningsdatum2024-05-29
- Mått110 x 178 x 9 mm
- Vikt115 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- Antal sidor134
- FörlagInstitutet för Mediestudier
- SABBs
- ISBN9789180599955