Litteraturläsning i förskolan

Häftad, Svenska, 2013

Av Ulla Damber, Jan Nilsson, Camilla Ohlsson

339 kr

Skickas torsdag 9/10
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.

Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också i kunskapsutvecklingen i stort. Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens potential som kunskapskälla tas tillvara?
I bokens första del undersöker författarna vilka förutsättningar barnen ges vid ett antal förskolor i Sverige att utveckla kunskap med litteraturens hjälp. I den andra delen resonerar de kring tematiskt arbete i förskolan och vilken funktion läsning av skönlitteratur kan ha i sådana sammanhang. Men de ger även konkreta planeringsförslag på teman – teman om familjekonstellationer och om natur, djur och miljö – där ett uttalat syfte med litteraturläsningen är just att stödja barnens kunskapsutveckling.
Litteraturläsning i förskolan vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare. Den erbjuder också värdefull läsning för bibliotekarier som samarbetar med förskolan.

Produktinformation

  • Utgivningsdatum2013-05-29
  • Mått155 x 223 x 7 mm
  • Vikt200 g
  • FormatHäftad
  • SpråkSvenska
  • Antal sidor128
  • Upplaga1
  • FörlagStudentlitteratur AB
  • SABF:do
  • ISBN9789144078137

Tillhör följande kategorier