Kampen om samhällsreligionen : Dagens Nyheters djävulskampanj 1909
Häftad, Svenska, 2016
339 kr
Skickas tisdag 11/11
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde. Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten inte som tidigare på kyrkans egna arenor. För Dagens Nyheter visade sig kampanjen handla mer om kyrkans ställning i samhället än om den svåra frågan om ondskans problem. Djävulsstriden uppvisade mönster som förklarar Svenska kyrkans förändrade ställning i ett samhälle på väg in i det moderna. Pressen skaffade sig privilegiet att formulera problemen, på kyrkans bekostnad. På den kyrkliga sidan drog de kyrkliga företrädarnas ställningstaganden i debatten upp linjer som fortfarande har återverkningar. Djävulsstriden blev en del av dragkampen om det moderna svenska samhällets gemensamma religion, en kamp som fortsätter än i dag. Sven Thidevall är teologie doktor i kyrkohistoria, forskare och biskop, verksam i Örebro och Uppsala.
Produktinformation
- Utgivningsdatum2016-11-29
- Mått156 x 231 x 24 mm
- Vikt530 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- Antal sidor316
- Upplaga1
- FörlagArtos & Norma Bokförlag
- MedarbetareÅkerlund,Magnus
- SABCa
- ISBN9789175807805