Del 474 - Gothenburg Studies in Educational Sciences
Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan - en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviter
Häftad, Svenska, 2023
409 kr
Beställningsvara. Skickas inom 5-8 vardagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.Det övergripande syftet i denna avhandling är att, med stöd av interaktionsteorier och ett mikrosociologiskt perspektiv, bidra med kunskap om hur interaktionsmönster, social anpassning och emotioner framträder i interaktionen mellan förskollärare och barn i målorienterade dokumentationsaktiviteter på förskolan. Samtidigt som interaktion och relationsskapande processer framhålls som grundläggande i utbildningssammanhang, förs internationellt såväl som nationellt diskussioner gällande tidiga utbildningsinsatser och skolförberedande åtgärder. Således placeras min forskning i en samtida förskola där förskollärare och barn förväntas interagera på sätt som utvecklar relationer samtidigt som praktiken skall anpassas till de allt ökade akademiska förväntningarna. Genom empiriska exempel i tre delstudier, visas sårbarhet i interaktionen mellan förskollärare och barn och därmed också det oförutsägbara i målorienterade sammanhang. Studiernas resultat åskådliggör att ickeverbal interaktion – emotionsuttryck – har en betydande funktion i interaktion, social anpassning och för sociala band. Resultaten diskuteras bland annat utifrån de frågor som väcks gällande balansgången mellan att bedriva målorienterad utbildning och att följa barns intressen i förskolan.
Produktinformation
- Utgivningsdatum2023-02-03
- Mått160 x 230 x 13 mm
- Vikt485 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- SerieGothenburg Studies in Educational Sciences
- Antal sidor148
- Upplaga1
- FörlagActa Universitatis Gothoburgensis
- SABEmia.02
- ISBN9789179631192