bokomslag I världsutställningarnas tid : kungahus, näringsliv & medier
Historia

I världsutställningarnas tid : kungahus, näringsliv & medier

Anders Houltz Jenny Stendahl Björn Axel Johansson Göran Alm Pelle Snickars

Inbunden

389:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 199:-

  • 204 sidor
  • 2017
Prins Albert av Storbritannien gjorde världsutställningen i London 1851 till sitt livsverk. Kung Oscar II av Sverige lät avbilda sig i stearin, choklad och levande bilder vid Konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Prinsessan Christina invigde svenska paviljongen på världsutställningen i New York 1964 och hamnade på löpsedlarna då hon tog tunnelbanan till utställningsområdet. Samverkan mellan kungahus och näringsliv löper som en röd tråd genom de stora utställningarnas historia.
I världsutställningarnas tid. Kungahus, Näringsliv & Medier berättar om kungligheters agerande i den nya massmediala offentlighet som uppstod i industrialiseringens kölvatten. Genom åren skänkte kungligheter glans åt en rad utställningar, men samtidigt bidrog utställningarna till att uppdatera bilden av monarkin i ett föränderligt samhälle. Kungligheternas roll handlade inte bara om invigningstal och ceremonier - ofta var de även aktivt engagerade i evenemangens tillkomst, inriktning och innehåll. Näringsliv och kungahus agerade i medial symbios.
  • Författare: Anders Houltz, Jenny Stendahl, Björn Axel Johansson, Göran Alm, Pelle Snickars
  • Format: Inbunden
  • ISBN: 9789198340952
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 204
  • Utgivningsdatum: 2017-06-22
  • Förlag: Förlaget Näringslivshistoria