Hitler für alle : populärkulturella perspektiv på Nazityskland, andra världskriget och förintelsen

Häftad, Svenska, 2012

Av Yvonne Andersson, Henrik Arnstad, Håkan Arvidsson, Anne Hedén, Cordelia Hess, Patrik Hultin, Eva Kingsepp, Jens Ljunggren, Louise Nilsson, Jenny Nörbeck, Anette Reinsch-Campbell, Tanja Schult, Johan Stenfeldt, Monika Urban, Ylva Wibaeus

299 kr

Skickas torsdag 9/10
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.

Syftet med Hiter für alle är att ur ett brett perspektiv ställa frågor och problematisera kring populärkulturens referenser till Nazityskland, andra världskriget och förintelsen. Det handlar om företeelser som finns överallt i vår vardag, skenbart utan att någon ägnar närmare eftertanke åt vad dessa referenser egentligen kan tänkas göra med oss. Tanken är att försöka få grepp om ett område som hittills varit mycket lite belyst. Naturligtvis blir det ingen heltäckande bild, men däremot en god tvärvetenskaplig början med skribenter från olika forskningssfärer. Här ingår texter om Hitler i nutida dagstidningar; om konstnärer som provokatörer med bl a nazismen som symbol; om krigsfilmer som nationell identitetsskapare. Eva Kingsepp är fil dr och medieforskare vid JMK Stockholms universitet. Tanja Schult är fil dr i skandinavistik verksam vid historiska institutionen, Stockholms universitet. De övriga skribenterna är forskare och skribenter i olika ämnen och med olika intresse för bokens ämne.

Produktinformation

  • Utgivningsdatum2012-11-05
  • Mått150 x 210 x 17 mm
  • Vikt530 g
  • FormatHäftad
  • SpråkSvenska
  • Antal sidor327
  • Upplaga1
  • FörlagCarlsson
  • MedarbetareÖlander,Ellinor
  • ISBN9789173315302

Tillhör följande kategorier

Du kanske också är intresserad av