En, två, många
Häftad, Svenska, 2010
389 kr
Även riktigt små barn har förmågor och färdigheter som är grundläggande för att räknefärdigheten ska utvecklas. I takt med att barnet får fler erfarenheter, och möter en mångfald fenomen och företeelser i omvärlden, utvecklas tänkandet mot en allt mer komplex förståelse av samband som kan beskrivas med matematiska begrepp och symboler.
Boken handlar om det lilla barnets matematiska utveckling och lärarens roll i barnets lärande. I boken sammanfattar författaren Camilla Björklund den forskning och teoribildning som i dag finns om små barns matematiska tankeutveckling och matematiklärande och ger exempel på hur lärare kan arbeta med matematik i förskolan.
Sagt om boken
"Lärarens roll för barns lärande i förskolan framhävs särskilt. Det är samspelet mellan barn och lärare som skapar förutsättningar för barnet att nyfiket utforska matematik. /.../en lärobok som nuvarande och blivande förskolelärare bör ta del av." ur Förskolan Nr 8
Om författaren
Camilla Björklund är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon forskar om de yngsta barnens matematiklärande och undervisar på Göteborgs universitet. Hon var med i expertgruppen som fick lämna utlåtanden om förslaget till revidering av läroplanen för förskolan.
Produktinformation
- Utgivningsdatum2010-01-12
- Mått148 x 210 x 9 mm
- Vikt236 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- SerieEn, två, många
- Antal sidor176
- Upplaga1
- FörlagLiber
- SABPp
- ISBN9789147015573