Del 35 - Mediehistoriskt arkiv
Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani
Häftad, Svenska, 2017
229 kr
Beställningsvara. Skickas inom 5-8 vardagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.”Damerna gå i Jenny Lind-lockar, herrarne röka Jenny Lind-sigarrer.” På 1840-talet anklagades medieföretag och entreprenörer för att ligga bakom hysterin kring den svenska sångerskan. Och publiken uppmanades att sansa sig. Präglar kändisarna våra liv och institutioner mer idag än tidigare i historien? Lever vi i den accelererande medialiseringens tidevarv? Den här boken granskar hur celebriteter från olika verksamhetsfält och tider har skapats och förståtts: från sångfågeln Lind och litteraturgiganten August Strindberg till underhållningsproffset Måns Zelmerlöw och fotbollsstjärnan Kosovare Asllani. Etnologer, historiker, litteraturvetare och medieforskare av olika slag ringar in och diskuterar de komplicerade och långt ifrån entydiga relationerna mellan medier och kändisskap.
Produktinformation
- Utgivningsdatum2017-02-01
- Mått155 x 240 x 23 mm
- Vikt602 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- SerieMediehistoriskt arkiv
- Antal sidor266
- FörlagLunds universitet, Media-Tryck
- ISBN9789198196177