bokomslag Mediernas historia
Samhälle & debatt

Mediernas historia

Johan Jarlbrink Patrik Lundell Pelle Snickars

Inbunden

309:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 5-9 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 288 sidor
  • 2019
Idag upplever många att medier genomsyrar allt fler delar av vardag och samhälle. Men vår samtid delar denna erfarenhet med människor som levt under tidigare perioder. För att hitta en tid då medier inte satte sin prägel på liv och samhälle måste vi gå mycket långt tillbaka i historien. Mediehistoriska perspektiv kan anläggas på de flesta historiska fenomen. Det förflutna är nämligen endast tillgängligt i medierad form - om det så gäller antikt klotter, runstenar, dammiga arkiv dokument, sönderfallande tidningslägg, muntliga berättelser eller förra årets Youtubeklipp. I den här boken skildras en mycket lång mediehistoria. Att mäta medievanor genom big data är idag vanligt - men även urknallen big bang är ett medialt fenomen vars kosmiska bakgrundsstrålning inte kan studeras utan att först registreras. Med en disposition i 44 avsnitt betonar Mediernas historia olika mediekulturers särprägel, samtidigt som den lyfter fram hur ett myller av medier har interagerat - från beständiga lertavlor över predikstolar och tidigmodern visuell kommunikation till strömmande medier. Istället för att framhäva mediehistoriska brott och revolutioner synlig gör boken kontinuiteter ifråga om hur medier har etablerats, använts och förändrats fram till vår egen tid. Relationen mellan vår samtids sociala medier och traditionella mass medier utgör här endast ett exempel på den komplexa väv av sinsemellan hopflätade kommunikationsformer som historien består av.
  • Författare: Johan Jarlbrink, Patrik Lundell, Pelle Snickars
  • Format: Inbunden
  • ISBN: 9789198580105
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 288
  • Utgivningsdatum: 2019-12-01
  • Förlag: Lunds universitet, Media-Tryck