Finns i fler format (1)
Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning. 
I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan. 
Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl.a. politiker, företagare, jurister och jurnalister. 
Produktinformation
- Utgivningsdatum2006-08-02
- Mått160 x 218 x 25 mm
- Vikt502 g
- FormatKartonnage
- SpråkSvenska
- Antal sidor288
- Upplaga2
- FörlagNorstedts
- SABF.063, Doef
- ISBN9789113016313