Att bli lärare i ett nytt skollandskap : identitet och utbildning
Häftad, Svenska, 2012
269 kr
Skickas onsdag 1/10
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik. Avgörande förändringar har genomförts på skolans område under de senaste decennierna. Skolan har kommunaliserats, mål- och resultatstyrning har införts, skolan har marknadiserats. Därtill genomgår lärarutbildningen ständiga reformer. Margareta Nilsson Lindström har studerat lärarutbildningen vid universitetet i Växjö och iakttagit hur studenterna formar sin läraridentitet. Hon har följt grundskollärarstudenter genom deras utbildning och också mött nyblivna lärare. Hos de blivande lärarna framträdde tre olika idealbilder av skolan: byskolan, förortsskolan och skolan på marknaden. Dessa bilder, som är starkt präglade av studenternas olika bakgrunder, begränsar lärarstudenternas och de nyblivna lärarnas möjligheter att orientera sig i dagens skollandskap. Margareta Nilsson Lindström är verksam vid sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Hon var 2007--2009 knuten till Linnéuniversitet i Växjö som utbildningsvetenskaplig forskare.
Produktinformation
- Utgivningsdatum2012-02-27
- Mått140 x 210 x 11 mm
- Vikt200 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- Antal sidor135
- Upplaga1
- FörlagArkiv förlag/A-Z förlag
- SABEp
- ISBN9789179242411