bokomslag Så mäts socialt hållbart värdeskapande
Samhälle & debatt

Så mäts socialt hållbart värdeskapande

Erik Jannesson Stina Liljekvist Lena Hök Gordon Hahn

Kartonnage

329:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 202 sidor
  • 2022
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta - så kallad shared value - har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors-övergripande samverkan.

Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden - socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter - resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande - och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.

  • Författare: Erik Jannesson, Stina Liljekvist, Lena Hök, Gordon Hahn
  • Format: Kartonnage
  • ISBN: 9789144156491
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 202
  • Utgivningsdatum: 2022-06-22
  • Förlag: Studentlitteratur AB