bokomslag Motivation för lärande - Teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner
Psykologi & pedagogik

Motivation för lärande - Teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner

Göran Bostedt Lena Boström

Häftad

359:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 132 sidor
  • 2022
Studiemotivation är avgörande för elevernas prestationer, välmående och fortsatta livs- och yrkesval. Trots detta har många elever låg studiemotivation eller saknar den. Lärarnas betydelse för elevernas studiemotivation är oomtvistad inom forskningen. Andra betydelsefulla faktorer för studiemotivationen är eleverna själva, kamraterna, lärmiljön och undervisningen.
Motivation för lärande bygger på fyra års forskning inom området utifrån elevers, lärares och rektorers uppfattningar. Med utgångspunkt av läget i svensk skola belyses olika teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning. Därefter lyfts viktiga empiriska resultat fram från aktuell forskning. Slutligen ges handfasta metodtips för lärare och elever i det praktiska arbetet.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt till skolledare och erbjuder konkreta didaktiska verktyg att arbeta med för att fler elever ska klara av sina studier. Boken vänder sig också till andra som vill skapa sig en förståelse för elevers skolsituation.
  • Författare: Göran Bostedt, Lena Boström
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144141336
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 132
  • Utgivningsdatum: 2022-07-29
  • Förlag: Studentlitteratur AB