bokomslag Lärardriven skolutveckling : undervisning på vetenskaplig grund
Psykologi & pedagogik

Lärardriven skolutveckling : undervisning på vetenskaplig grund

Lena Lindblad Petersen Gunilla Pettersson Berggren

Häftad

389:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 123 sidor
  • 2021
Hur kan lärare systematiskt utveckla undervisningen tillsammans? Och hur kan skolledningen möjliggöra en sådan lärardriven skolutveckling?

På Sjöstadsskolan i Stockholm har lärarna sedan starten 2006 arbetat med att förbättra undervisningen. Med ett kollegialt arbete och en vetenskaplig arbetsmodell identifieras moment som är svåra för eleverna att förstå och för lärarna att undervisa om och undervisningen görs tillgänglig för fler elever.

Här berättar en rektor och en förstelärare hur man har byggt en organisation där kollegor i olika årskurser intresserar sig för varandras undervisning, ämnen och elevresultat.

I samarbete med forskare från Stockholms universitet har man också gjort forskning och utveckling till en naturlig del i skolans vardag.

Skolan har hyllats av Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse för att vara en lärande organisation. Lärarna har även deltagit i internationella konferenser och publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Ett motsvarande arbete sedan har senare startat på flera skolor i Järvaområdet i norra Stockholm.

Med boken vill författarna inspirera rektorer, förstelärare och andra med intresse för skolutveckling till ett kollegialt arbete som utvecklar undervisningen på djupet och som skapar en utbildning på vetenskaplig grund.

Lena Lindblad Petersen har varit rektor under många år. Efter sin tid på Sjöstadsskolan blev hon projektledare för skolutveckling i Järvaområdet i Stockholm. Hon har en handledarutbildning i learning study och en magisterutbildning i utbildningsledning.

Gunilla Pettersson Berggren är lågstadielärare och förstelärare med ansvar för forsknings- och utvecklingsarbete i Sjöstadsskolan. Hon har under lång tid arbetat med lärardrivna undervisningsutvecklande projekt och har en magister och en master i didaktik.

Innehåll

Förord

Inledning
Starten
Lärare utvecklar undervisningen
De första tio åren

Kapitel 1. Med learning study som grund
Bakgrund till learning study
En skola på vetenskaplig grund
Relationen mellan undervisning och lärande
Teori och praktik hänger ihop
Lärares gemensamma kunskapsbas
Professionens autonomi
Förbättrad undervisning gynnar alla elever

Kapitel 2. Genomförandet
Intresse för att utforska undervisningen
Att diskutera undervisning inte elever
Gemensamt ansvar för undervisning och resultat
Internationella konferenser gav inspiration
Nätverk och nya erfarenheter
Ett djupare ämnesdidaktiskt utforskande
Delning och spridning
Hållbarhet i utvecklingsarbetet
Struktur för studierna
Publik lektion
Att förverkliga en skola på vetenskaplig grund

Kapitel 3. Förutsättningar för utvecklingsarbetet
Skolans organisation
Att bygga tillit
Arbetslag för trygghet ämneslag för kunskap
Att sätta i gång ett utvecklingsarbete
Rektors roll i lärardriven skolutveckling
Att leda en verksamhet som utvecklar undervisning
Förstelärarna viktiga ledare för lärardriven skolutveckling
Avsätta medel för undervisningsutveckling
Hur får man tiden att räcka?
Kompetensutvecklingsplanen en nyckel
Prioriteringar i kompetensutveckling
Kommunikation
En internationell utblick
Kvalitetsutmärkelser

Kapitel 4. Elevresultat och andra effekter
Gemensamma begrepp ett yrkesspråk
Kompetens att arbeta vetenskapligt
Effektkedja redskap för utvärdering
Praktiknära och lärarledd forskning
Uppsatser av Sjöstadsskolans lärare
Undervisningsutveckling lockade lärare till skolan
FoU går vidare på Sjöstadsskolan
En fortsättning på Järvaskolor

Kapitel 5. Vår vision
Systematisk undervisningsutveckling
Forskning av och för lärare
Modell för utveckling
Nycklar till en skola på vetenskaplig grund
Tre karriärvägar inom skolan
Lektor med anställning på skolan
FoU-arbe
  • Författare: Lena Lindblad Petersen, Gunilla Pettersson Berggren
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789188149510
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 123
  • Utgivningsdatum: 2021-02-01
  • Förlag: Lärarförlaget