Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet
Häftad, Svenska, 2024
409 kr
Beställningsvara. Skickas inom 5-8 vardagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.Ur ett forskningsperspektiv är proportionalitetsresonemang intressanta då de exemplifierar tänkesätt som enligt Vygotskij är både vardagliga och vetenskapliga. Att behärska proportionalitetsresonemang är värdefullt i många situationer, men forskning visar att det är svårt att övergå från en vardaglig förståelse till mer systematiska och matematiskt precisa resonemang. Avhandlingen belyser hur uppgifter med proportionalitet behandlas i läromedel och nationella prov samt hur lärare och elever möter sådana uppgifter i klassrummet. Det empiriska materialet består dels av videoinspelade lektioner där lärare och elever arbetar med proportionalitet, dels av läromedel, nationella prov och läroplaner. Historiskt har proportionalitet införts i läroplaner på olika nivåer och inom olika ämnesområden med stöd i två modeller, statisk respektive dynamisk. En slutsats i avhandlingen är att elever har en intuitiv förståelse av proportionella samband när de möter dem i matematikundervisningen. Proportionalitet introduceras i de lägre åldrarna och utvecklas under skoltiden. Genom att studera elevers utvecklingsbanor visar studien att lärprocessen för proportionalitetsresonemang är ickelinjär och innefattar både progressioner och regressioner.
Produktinformation
- Utgivningsdatum2024-12-03
- Mått160 x 230 x 24 mm
- Vikt808 g
- FormatHäftad
- SpråkSvenska
- Antal sidor221
- Upplaga1
- FörlagActa Universitatis Gothoburgensis
- ISBN9789179630164