Spänning och magi - läsningens nyckel?

– Låt läsningen vara närvarande i vardagen

Göm böcker i lådor och gillra fällor! Alla knep är tillåtna när det handlar om att öka barns lust till läsning.



En magisk värld gömmer sig bakom den hårda bokpärmen. Du vet det. Som barn var du där, du spenderade somrarna i Nangijala eller var på äventyr med Fem-gänget. Men hur får du ditt barn att slita sig från datorn och våga glänta på dörren till böckernas värld?

För den australiensiske succéförfattaren Andy Griffiths stavas lösningen fantasi och spänning. I hans populära böcker om trädkojan finns allt från en bassäng med människoätande hajar till ett chok-ladvattenfall och en marshmallowkanon.
– Jag gillrar fällor för att barnen ska fastna i boken. Som författare vill jag göra boken till ett interaktivt nöje och interagera med läsaren på ett personligt plan. Jag vill få barnet att skratta, undra och bli rädd. Jag vill att de ska vilja hänga med på resan. Boken ska vara så spännande att de helt enkelt inte kan lägga ner den, det är mitt uppdrag som författare.

För nybörjarläsaren tar varje ord kraft att läsa och därför väger Andy Griffiths varje ord på guldvåg. Han lämnar faktiskt inga detaljer åt slumpen.
– Barns läsning är så viktig. Därför ska omslaget vara rätt och lock-ande. Första meningen i boken är avgörande och storyn måste vara riktigt bra. När jag sedan dragit in dem i min värld kommer de att vilja ha mer, säger Andy Griffiths.

Anne-Marie Körling är Sveriges läsambassadör, har skrivit barnböcker och jobbat som lärare. Hon tycker att vi vuxna ska ge böcker en aura av magi.
– När jag jobbade som lärare gömde jag böcker i skrivbordslådan för att väcka barnens nyfikenhet. Och vad nyfikna de blev, då ville de verkligen läsa. På det sättet blev boken attraktiv och spännande för barnen.

Vi ska heller inte tro att det bara är i skolan man lär sig läsa. Läslusten kan finnas, och väckas, överallt. 
– Läs på baksidan av mjölkpaketen och på skyltar, ord och språk finns överallt. Lyssna till barnens intresse och starta samtal kring det de läst, säger Anne-Marie Körling.

Funkar inte tipsen? Då finns professionell hjälp att få. För författaren och Läsdelegationens ordförande Katti Hoflin blev biblioteket räddningen.
– Mamma hade rymt med en hippie. Jag gick till biblioteket varje dag och bad dem att få lyssna på den sorgligaste musiken de hade. En dag la bibliotekarien fram ett par böcker och sa att jag ju också kunde testa att läsa en bok. Det var Barbro Lindgrens bok Jättehemligt och det var som om den boken talade bara till mig. Hon fick mig att bli en läsare, böckerna gav mig identifikation, historier och hopp. Det är anledningen till att jag lever och att jag blev den jag är, säger hon.

Det sägs också att Albert Einstein på frågan vad man ska göra för att ens barn ska bli intelligent ska ha svarat: Läs sagor för barnet. Att läsa högt är bevisat bra för barns läs-lust och läsförståelse.
– Vi läste varje kväll för våra barn. Det blev ett nöje för alla, säger Andy Griffiths. 

Anne-Marie Körling har en liknande erfarenhet.
– När mina barn tyckte att de var för gamla för att lyssna började jag läsa högt för mig själv i köket. När jag tog en paus för att koka kaffe skrek de unisont från sina rum: ”Fortsätt läs!” 

TEXT: KARIN HEROU