Information e-handel

Beställning

På akademibokhandeln.se kan du som är privatperson och bor i Sverige handla böcker i vår e-handel. På boksidan klickar du på ”Lägg i varukorgen” och när du är nöjd med ditt köp går du vidare till kassan.

Handla i inloggat läge
Du kan välja att logga in eller bli Medlem innan köpet genomförs i kassan. Fördelarna med att vara inloggad är, bland annat, att du får tillgång till vänpriser, gratis frakt om du handlar för mer än 99 kr samt att du kan följa din beställning på Mina sidor och att dina kontaktuppgifter finns förifyllda så att köpet går snabbare.

Handla utan inloggning
Du kan också välja att handla utan att logga in och fyller då i dina uppgifter vid varje köp. Det går inte att efterregistrera ett köp på ditt medlemskap. Fraktkostnad på 29 kr tillkommer vid beställning utan inloggning.

Betalning

Välj att betala din beställning med bank- eller kreditkort eller mot faktura. Har du ett presentkort och/eller en rabattkod, så anger du även dessa i kassan.

Kortbetalning
Vi accepterar Visa, MasterCard/Eurocard och American Express och vid betalningen uppger du kortnummer, kortets sista giltighetsdatum och CVR-nummer.

I samband med att du genomför din beställning så reserveras beloppet på ditt konto, men pengarna dras först då böckerna skickas hem till dig. Det är därför viktigt att du ser till att det vid betalningsdagen finns täckning för köpet! Kan vi inte dra beloppet, blir du fakturerad eller så kan din beställning komma att avbokas.

Om vi inte har möjlighet att leverera del av, eller hela din beställning eller om en avbeställning sker innan vi har skickat dina böcker, så släpps reservationen på det beloppet. Endast kostanden för de böcker som skickas hem till dig dras från ditt konto.

Vid ångerrätt återbetalas beloppet för de återsända böckerna till ditt konto så snart returen har återkommit och hanterats av Akademibokhandeln.

All korthantering sker krypterat (SSL) hos vår PCI-certifierade betalningsleverantör DIBS Payment Services. Det innebär att ingen obehörig kan se de uppgifter du lämnar om ditt kort. Här kan du läsa mer om DIBS.

Vid köp med Visa och MasterCard/Eurocard används standarden 3D-secure som säkerställer att endast kortets rättmätige ägare kan genomföra köp över nätet.

Vid betalning med American Express identifieras kortets CID kod och alla köp går igenom en verifieringsprocess. Inga kortuppgifter lagras hos Akademibokhandeln utan vi skickar dessa vidare till DIBS.

Faktura
Du kan, utan extra avgifter, betala din beställning mot faktura. Akademibokhandeln samarbetar med Arvato Finance och betalning ska ske till det konto som anges på fakturan.

Vid betalning mot faktura gäller betalningsvillkor fjorton (14) dagar men du kan  utan kostnad flytta fram ditt förfallodatum. Det gör du på Arvatos sida www.fakturainfo.se och du loggar in med ditt fakturanummer (OCR nummer).

För att få betala mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige. En kreditprövning sker innan köpet och av denna anledning måste du fylla i ditt personnummer.

Arvato behandlar dina personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen. Uppgifter insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom Arvato ger du Arvato rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.

Vid försenad betalning tillkommer en dröjsmålsränta om 2 % per månad från fakturans förfallodag och vid påminnelse debiteras en påminnelseavgift om 60 kronor. Akademibokhandeln reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om, för närvarande, 180 kronor tillkommer.

Fakturan kommer alltid i paketet tillsammans med dina böcker!
Har du frågor angående din faktura kontaktar du Arvatos kundservice på telefon 0340-59 61 08 eller via e-post faktura.se@arvato.com. Öppettiderna är måndag - torsdag 08:00 -17:00 och fredag 09:00 - 17:00

Läs gärna mer om Arvato på deras hemsida.

Leverans

Leveranstid
Hur lång tid det tar för böckerna och komma hem till dig beror på om de finns i vårt eget lager eller om vi först beställer hem dem från en leverantör. På boksidan och i kassan ser du när boken förväntas delas ut i din brevlåda eller finns att hämta hos ett ombud.

Beställer du böcker som har olika lång leveranstid styr leveranstiden för den bok som tar längs tid när paketet förväntas komma till dig.

Leveransadress
Om du väljer att betala med faktura skickas paketet alltid till din folkbokföringsadress.

Vill du skicka paketet till någon annan adress väljer du betalsättet kortbetalning. Du får då en kvittens till din adress och med i paketet följer en leveransbekräftelse med priser.

Fraktavgifter
Om du handlar i inloggat läge och för minst 99 kr, så får du alltid gratis frakt. I övriga fall tillkommer en fraktavgift om 29 kr. Om vi måste dela upp en leverans, behöver du inte betala någon extra avgift.

PostNord
Lättare/mindre försändelser skickas som varubrev via PostNord och delas normalt ut i din brevlåda. Är försändelsen för stor för att gå ner i din brevlåda skickas den vidare till ett ombud. Du får då en avisering om detta via PostNord.

Schenker
Tyngre/större försändelser skickas som paket med Schenker och går direkt till ett ombud. När paketet finns att hämta hos ditt ombud får du en avisering från Schenker.

Följ och spåra din beställning
Om du beställde i inloggat läge kan du följa din beställning på Mina sidor.

Då ditt paket skickas får du ett meddelande som innehåller spårningslänkar och med hjälp av paketets försändelse-id kan du även spåra paketet direkt hos transportören.

PostNord

Schenker

Hur länge ligger försändelsen hos ombudet?
Ditt paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Om du inte hämtar ut det inom utsatt tid, eller om försändelsen returneras på grund av felregistrerade uppgifter, tar Akademibokhandeln ut en avgift om, för närvarande, 149 kronor som ersättning för frakt och omkostnader.

Försenade leveranser
Vi jobbar alltid hårt för att du ska få din leverans inom det tidsintervall vi anger. Men ibland inträffar det saker vi inte ka rå över, som till exempel oväder och trafikkaos. Vi kan därför aldrig garantera att leveransen kommer en given dag, utan måste reservera oss för förseningar.

Om en bok blir försenad får du alltid ett meddelande från oss. Har du beställt flera böcker skickar vi de som har kommit in i tid, och självklart kostar den extra leveransen ingenting extra.

Om en bok är helt slutsåld och inte går att få tag på meddelar vi dig per e-post.

Avbeställning

Du kan avbeställa en bok fram till dess att den har skickats från oss. Kontakta vår Kundservice på 010-744 10 40 eller kundservice@akademibokhandeln.se så hjälper vi dig.

Ångerrätt

Om du vill ångra ett köp efter det att du mottagit din beställning har du rätt att, inom 14 dagar, utöva din ångerrätt. Du kan välja att returnera via på post eller direkt i någon av våra butiker.

Returnera per post
Återanvänd den förpackning böckerna kom i eller använd annat lämpligt emballage. Bifoga den faktura, följesedel eller kvittens som följde med paketet. Utan ordernummer och kunduppgifter kan vi inte se vem returen kommer från. Du betalar själv för frakten och retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav.

Returadress:
Akademibokhandeln AB
c/o Förlagssystem AB
791 89 Falun

Väger paketet över 2 kg skickas det i stället till vår godsadress.

Godsadress:
Akademibokhandeln AB
c/o Förlagssystem AB
Tunavägen 90
791 61 Falun

Returnera i butik
Det går också bra att ta med de böcker du vill returnera till någon av våra butiker. Du behöver även ta med dig den faktura, följesedel eller kvittens som följde med paketet.

Observera att det inte går att byta mot annan vara.

Förfallodatum på faktura
Var observant på när din faktura ska vara betald. På www.fakturainfo.se kan du kostnadsfritt flytta fram betaldatumet.

Återbetalning eller kreditering av faktura
Då du skickat tillbaka boken till vårt lager eller genomfört returen i någon av våra butiker genomför vår kundservice en återbetalning till det betalmedel som användes vid köpet. Återbetalning eller kreditering sker inom 5-7 bankdagar.

Läs mer om ångerrätt i Avtalsvillkoren

Reklamation

Om du upptäcker att du fått en trasig eller defekt bok eller om paketet försvunnit under transporten kontaktar du direkt vår kundservice via webbformulär, e-post: kundservice@akademibokhandeln.se eller telefon: 010 744 10 40 så hjälper vi dig med returuppgifter för fri retur och ersättningsvara eller kompensation. Du kan inte reklamera i butik.

Läs mer om reklamation i Avtalsvillkoren