bokomslag Mediebilden av kvinnliga chefer i svenskt näringsliv
Samhälle & debatt

Mediebilden av kvinnliga chefer i svenskt näringsliv

Maria Edström

Häftad

299:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

Fri frakt vid köp över 99:- för medlemmar.

  • 80 sidor
  • 2002
  • Serie: kvinnochefsprojektet
Företagsdoktor eller städgumma? Resultatorienterad eller ambitiös? Hur skildrar egentligen medierna toppchefer i svenskt näringsliv? Fyra inflytelserika personer Marianne Nivert, Birgitta Johansson-Hedberg, Leif Johansson och Kurt Hellström berättar om sina erfarenheter av att möta medierna i rollen som vd och vilka strategier de har valt. Vilken betydelse har de som förebilder, vilka råd har de att ge kvinnor som vill bli chefer och finns skillnader mellan mediers förväntningar på kvinnor och män?

En inventering av två månaders pressmaterial från hösten 2001 visar hur kvinnliga chefer presenteras i nyheter och reportage. I vilken typ av artiklar förekommer kvinnor, vilka är de vanligaste ämnena och vad avslöjar bildval och vinklar? Sammanlagt har 34 tidningar granskats och samtliga artiklar om kvinnliga chefer i näringslivet analyserats. Även etermediernas huvudsändningar ingår i undersökningen.

Såväl nyhetsprogrammen som tv-serier och långfilmer skapar föreställningar om hur chefer ska vara. Här diskuteras bland annat vilken betydelse tv-såpornas schabloner har för verklighetens kvinnliga chefer. Dessutom ger två checklistor konkreta råd till journalister och till kvinnor på väg in i medieuppmärksamheten.

  • Författare: Maria Edström
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789171508881
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 80
  • Utgivningsdatum: 2002-11-01
  • Del i serien: kvinnochefsprojektet
  • Förlag: SNS Förlag

Öppettider för butik

för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

Öppettider idag: