bokomslag Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan - en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviter
Psykologi & pedagogik

Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan - en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviter

Katarina Nilfyr

Häftad

399:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 5-9 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 148 sidor
  • 2023
Det övergripande syftet i denna avhandling är att, med stöd av interaktionsteorier och ett mikrosociologiskt perspektiv, bidra med kunskap om hur interaktionsmönster, social anpassning och emotioner framträder i interaktionen mellan förskollärare och barn i målorienterade dokumentationsaktiviteter på förskolan.

Samtidigt som interaktion och relationsskapande processer framhålls som grundläggande i utbildningssammanhang, förs internationellt såväl som nationellt diskussioner gällande tidiga utbildningsinsatser och skolförberedande åtgärder. Således placeras min forskning i en samtida förskola där förskollärare och barn förväntas interagera på sätt som utvecklar relationer samtidigt som praktiken skall anpassas till de allt ökade akademiska förväntningarna.

Genom empiriska exempel i tre delstudier, visas sårbarhet i interaktionen mellan förskollärare och barn och därmed också det oförutsägbara i målorienterade sammanhang. Studiernas resultat åskådliggör att ickeverbal interaktion - emotionsuttryck - har en betydande funktion i interaktion, social anpassning och för sociala band. Resultaten diskuteras bland annat utifrån de frågor som väcks gällande balansgången mellan att bedriva målorienterad utbildning och att följa barns intressen i förskolan.
  • Författare: Katarina Nilfyr
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789179631192
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 148
  • Utgivningsdatum: 2023-02-03
  • Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis