Sällskapsspel

– I brist på samvaro vill vi spela spel

När pandemin kom sjönk försäljningen av spel som så mycket annat, men det tog inte lång tid innan spelförsäljningen i stället ökade rejält. Vi älskar att vara lyckliga vinnare och dåliga förlorare om vartannat.

Även för icke-stockholmare kan gator som Västerlånggatan, Hornsgatan, Folkungagatan och Norrmalmstorg ha en speciell plats i hjärtat. Många av oss har samlats runt ett bord, i kvällslampans sken och låtit tärningen avgöra. Vi har med liv och lust köpt och sålt gator som den girigaste finansman. Varit lyckliga vinnare och dåliga förlorare om vartannat.

Monopol är det legendariska spelet som varit med ända sedan 1904. Från början hette det The Landlord's Game och skapades av spelutvecklaren Elizabeth Magie för att visa hur privat ägande och hyror skapade monopol och utslagning, medan samarbete och delat ägande skapade välfärd för alla. Rättigheterna köptes upp av Parker Brothers efter att en arbetslös försäljare sedan skapat en mer kapitalistisk variant, och spelet lanserades på bred front över hela världen.

Foto: Katy Marsh, Unsplash

Till sverige kom monopol 1937 och i dag finns det även en göteborgsk och en uppsalaitisk version. Lägg därtill ett Monopol national med ortsnamn i stället för gator.
– Spelföretaget Hasbro har varit väldigt duktiga på att hänga på trender genom alla år. De har bland annat gjort Pokemon-, Disney- och Fortnite- Monopol, berättar Fredric Johansson på Tactic om sin förra arbetsplats Hasbro.

24 timmar om dygnet produceras det Monopolspel i olika delar av världen, och fram till i dag har det sålts mer än 250 miljoner spel. Så tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro har de analoga spelen inte tappat i popularitet i konkurrens med datorer och smarta telefoner. Faktum är att försäljningen har haft en mycket gynnsam utveckling de senaste sju, åtta åren.

– Allt fler familjer satsar på kvalitetstid, uppmanar sina ungar att lägga bort läsplattorna och samlas kring spel och pussel. När corona slog till med full kraft kapsejsade försäljningen, men efter att alla kommit över den initiala chocken har vi sålt spel och pussel som aldrig förr, säger Fredric Johansson.

Foto: Emma Ljungberg

Han uppskattar att Tactics spelförsäljning ökat med 15 till 20 procent. Man har flera storsäljare som ordförklaringsspelet Alias och Vem vet mest? – efter tv-serien med samma namn som blivit en riktig långkörare. Att göra spel efter tv-serier har visat sig vara en fullträff. Till hösten kommer Tactic med två nya spel. Det är dels Antikrundan och dels Hela Sverige bakar.
– Antikrundan har en miljonpublik varje vecka, så där har man en given målgrupp. Och Hela Sverige bakar, som vänder sig till yngre personer, finns i en dansk version som är Danmarks mest sålda familjespel, så vi tror att det kommer att bli uppskattat här också.

Fredric Johansson berättar att det är produktutvecklingsavdelningens uppgift att klura ut en fiffig spelmekanik utifrån tv-seriens idé.

I Antikrundan kommer man så klart att köpa och sälja antikviteter men man måste se upp, för falska kopior är i omlopp. Hela Sverige bakar går ut på att man ska känna igen olika typer av bakverk och sedan lösa några olika småspel för att komma till en finalrunda. Spelen tillverkas först digitalt i en prototypversion som testspelas internt innan man går tillbaka till det tvbolag som har rättigheterna och frågar om lov att köra igång en produktion. Just nu är båda spelen i produktion och Fredric Johansson väntar på att få testspela de färdiga produkterna. Och visst närs han varje gång av en liten förhoppning om att ha uppfunnit ett spel i Monopols världsklass.

Text: Sara Hammarkrantz