Silkesbadet av Agmall Sarwari

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 4,2/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "Silkesbadet" av Agmall Sarwari. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Roger Andersson 4/5

“En bok jag tror vinner mycket på att läsas flera gånger för den innehåller många tankar om livet och dess utmaningar.”

En bok som kräver lite innan man kommer in i den, men när man väl kommit in i personernas liv så växer den. En historia om drömmar om framtiden som inte alltid slår in som man hoppas. En man som lämnar Afghanistan för att krig bryter ut men i sitt sinne lever kvar i sina barndomshemtrakter. Romanen visar också på den fina linjen mellan ”framgång” och att hamna snett i samhället. Uppväxt och bakgrund har betydelse för oss på ett sätt som blir tydlig genom romanen. Ett samhälle som förändras och där många människor befinner sig i en rotlöshet. Vissa delar- av texten är svår att ta till sig men överlag gör romanen ett bestående intryckt på mig för språket är rikt och fördjupar tankegångarna. En bok jag tror vinner mycket på att läsas flera gånger för den innehåller många tankar om livet och dess utmaningar.

Kristoffer Bengtsson 4/5

“Ser fram emot nästa bok!”

Silkesbadet är en stabil debutantroman om dagens Sverige och Afghanistan, om en far och en son som tillsammans utforskar vad som driver dem i livet. Även om just mellanförskapet och förälder/barn-relationer på senare år fått stor uppmärksamhet i svensk litteratur så tycker jag att Sarwaris historia ändå känns som ny mark. Bra karaktärer som läsaren får följa under lång tid, även om jag tycker att det är svårt att komma nära den yngre generationen. På utvecklingssidan finns även att språket ibland klär sig i kanske lite väl stora och poetiska liknelser, och då kanske lite för ofta. Men känns som en vanlig fallgrop i början av en författarkarriär. Ser fram emot nästa bok!

Sofia Norén 4/5

“Silkesbadet är en bok som låter mig läsa mellan raderna och förstå historien lika mycket genom det som inte sägs. Jag tycker väldigt mycket om den.”

På några ställen i Silkesbadet har jag vikt ett litet, litet hundöra, längst upp på sidans kant. En dum vana, böcker ska inte ges hundöron - men ibland är det en mening, en formulering, ett stycke, som drabbar mig, och som jag vill markera för mig själv för att kunna bläddra tillbaka till. Det är något som berör, kanske något särskilt sant eller vackert. Jag hoppas att författaren kan ha överseende med att hans bok förfulas, när det görs av detta skäl. För detta är en vacker bok. Den är också sorglig och hoppfull, skildrar orättvisor och ojämlikhet, och petar där det ömmar. Men framför allt tycker jag att den är vacker.

Asad slits mellan förväntningar från sin familj att prestera och lyckas, och sin önskan att få bestämma över sitt liv och gå sin egen väg. Han försöker förhålla sig till diskrepansen mellan den han är och den andra ser honom som, från barndomens tolkningar av omvärlden till vuxenlivets krav och utmattande dans mellan hopp och uppgivenhet. Relationen till fadern, Baba, är sårig och präglas av faderns rotlöshet, sorg och skam. Silkesbadet är en bok som låter mig läsa mellan raderna och förstå historien lika mycket genom det som inte sägs. Jag tycker väldigt mycket om den.

Emma WR 4/5

“Fantastisk läsupplevelse som kommer hänga kvar länge. Läs den.”

Slående vackert språk till en gripande och vid tillfällen såväl melankolisk som nostalgisk berättelse präglad av ständigt aktuella ämnen som rasism, komplicerad familjekärlek, men också det utarmade vårdsystemet och viljan att göra det som är rätt, även när det inte är det som är lättast. Hög igenkänningsfaktor i mycket, men också en inblick i livsöden jag kanske aldrig kommer kunna förstå helt och hållet. Fantastisk läsupplevelse som kommer hänga kvar länge. Läs den.

Eva Ahlner 5/5

“Allt skrivet med vackert språk, ofta poetiska metaforer, alltid träffande formuleringar.”

Silkesbadet är en målande och berörande berättelse om ”allt mellan himmel och jord”. Om mullbärsodling och silkesframställning i Afghanistan, flykt undan krig och terror, utanförskap, ensamhet med sig själv och tillsammans, familjekonflikter, kulturkrockar, fysisk och själslig smärta, svensk sjukvård och socialtjänst, förstenat faderskap, dröm och verklighet, slutlig försoning med sig själv och andra. Allt skrivet med vackert språk, ofta poetiska metaforer, alltid träffande formuleringar. Det är lätt att se tankarna och händelserna framför sig. Det blir också en liten lärobok om det afganska landskapet och kulturen och en inblick i krigets orsaker och utveckling. Likaså får man en, inte alltför smickrande, inblick i svensk sjukvård och dess organisation. Det ges också prov på direkt elakhet hos såväl barn som vuxna gentemot den som inte anses passa in i det svenska samhället.