"Ödet och hoppet" av Niklas Natt och Dag

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 4/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "Ödet och hoppet" av Niklas Natt och Dag. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Ann-Charlotte Nylander 4/5

""Ödet och Hoppet" är ett imponerande tillskott i Niklas Natt och Dags bibliografi och kommer att tilltala fans av författarens tidigare verk."

Ödet och Hoppet av Niklas Natt och Dag är en fängslande historisk roman som tar oss tillbaka till 1400-talets Sverige. Författaren, känd för sina tidigare romaner "1793," "1794," och "1795," fortsätter att imponera mig med sin karakteristiska skrivstil och förmågan att skapa en stark atmosfär från första sidan. Beskrivningar av miljöer och karaktärer är mustiga och detaljerade, vilket ger en autentisk känsla av 1400-talets Sverige. Läsaren dras in i denna värld och kan nästan känna ljuden och dofterna från denna tiden. Bokens är en komplex berättelse om kärlek, intriger och invecklade släktfejder. De känslomässiga trådarna som vävs genom berättelsen ger den en djup och mänsklig dimension som är lätt att relatera till. Trots en något långsam start tar berättelsen snart fart när Engelbrekt Engelbrektson och det stora upproret startar. Denna dramatiska och historiska händelse ger boken den nödvändiga spänningen och dramatiken som läsaren väntar på. "Ödet och Hoppet" är ett imponerande tillskott i Niklas Natt och Dags bibliografi och kommer att tilltala fans av författarens tidigare verk.

Hélène Rödin 4/5

"Boken grep tag i mig tidigt och det var lätt att jag glömde bort tiden när jag läste den"

Ödet och Hoppet är början till en ny svit av Niklas Natt och dag. Boken skiljer sig markant från hans Bellman Noir-triologi vilket förklaras av att den utspelar sig i en annan tid. Det första som slog mig var språket, i början var det lite främmande men ju mer jag läste ju mer självklart och vackert blev det. Sedan är boken inte lika blodig och rå som hans tidigare böcker vilket jag vet att många har haft svårt för. Precis som i hans tidigare böcker är det lätt att sätta sig in i tidsandan och leva sig in i hur människorna i boken har det. Här får vi följa Sten Bossons söner med familjer, under en tid som präglas av fejden mellan Engelbrekt Engelbrektson och kung Erik av Pommern, i 1400-talets Sverige. Bröderna Bengt, Bo och Nils Stensson bestämmer sig gemensamt för att ta Engelbrekt Engelbrektssons sida i fejden och Bengts son Måns skickas, tillsammans med sin sven Finn, till Engelbrekt för att strida vid hans sida. Vi får också följa släktens starka kvinnor och deras liv i en hård tid.

Boken grep tag i mig tidigt och det var lätt att jag glömde bort tiden när jag läste den. Jag ger den betyg 4/5.

Karl-Erik Strand 4/5

"Niklas Natt och Dag har i den historiska romanens form gett en fascinerande och spännande bild av händelseförloppet med sin anfader Måns Bengtsson (Natt och Dag) i centrum"

Engelbrektupproret som varade 1434-1436 riktades mot Kung Erik av Pommern och Kalmarunionen. Engelbrekt Engelbrektsson ledde upproret med start i Bergslagen och Dalarna. Upproret, som spred sig över hela Svealand och Götaland, orsakades av böndernas missnöje med skatterna och de utländska fogdarnas plågsamma styre men också av att bergsmännens järnexport hindrades av Kung Eriks blockad av Hansan. Det torde vara första gången i svensk historia som allmogen tillsammans med de inhemska frälsemännen gemensamt attackerar en kungamakt.

Niklas Natt och Dag har i den historiska romanens form gett en fascinerande och spännande bild av händelseförloppet med sin anfader Måns Bengtsson (Natt och Dag) i centrum. Romanen ger en mycket verklighetstrogen bild av miljöer och människor från en tid där vi ofta saknar dokumentation. De inhemska frälsemännen var kritiska till att Kung Erik placerat tyska och danska fogdar på borgar och slott. Allmogen drabbades av vidriga övergrepp från fogdarna.

Romanen rekommenderas varmt, men det bör tilläggas att den också ställer krav på läsaren. Grundläggande historiekunskap och ett brinnande historieintresse bör vara ingångsvärden.

Therése Åström 4/5

"Ödet och hoppet är verkligen min typ av bok."

Det är med stor förväntan som jag öppnar Niklas Natt och Dags nya bok Ödet och hoppet. Efter att ha läst och tyckt om men också förskräckts av råheten i hans tidigare Bellman Noir-serie, ser jag med skräckblandad förtjusning fram emot vad han kan göra med en bok som utspelar sig bland de frälse i Sverige under 1430-talet. I Ödet och hoppet berättar Natt och Dag om sin egen släkts historia, och jag sugs in i berättelsen redan under de första sidorna.

Vi befinner oss i ett Sverige tömt på folk på grund av pesten som just härjat, där där tyskar och danskar styr över riket medan det svenska folkets försök till uppror slås ner. Ägor ges och tas och det gäller att hålla sig väl med rätt personer. Det är här vi möter Finn, en ofrälse i tjänst hos Bengt Stensson på Göksholm. Finn är på väg till Vadstena för att botgöra för sin döda systers synder men stöter på vägen på en man utsänd från kyrkan som erbjuder Finn att köpa sig fri från sina synder. Finn tar sig till Vadstena men det som händer på vägen dit kommer att förfölja honom genom resten av historien.

Berättelsen kretsar dock mest kring familjen som styr på Göksholm. Bengt Stensson är slottsherren som makthungrigt konspirerar med sina bröder om hur de bäst ska kunna utöka släktens ägor och som vänder kappan efter vinden som det passar honom. Hans fru Kristina, utan vem Bengt förmodligen skulle klarat sig mycket sämre, är både rättrådig och handlingskraftig, men ingenting är lika viktigt för henne som sonen Måns. Till skillnad från andra barn till frälse under denna tid har Måns Bengtsson inte skickats bort under sin uppväxt utan uppfostrats hemma på Göksholm. Han är 15 år när vi möter honom och Göksholm har blivit för litet för honom - han vill ut på äventyr!

Vid midsommarfirandet på Göksholm träffas släkten för första gången på länge, och den yngste av bröderna Stensson berättar om upproret i norr, lett av Engelbrekt Engelbrektsson. Hur ska man kunna öka sin egen makt och få fördelar om upproren lyckas? Stensönerna smider planer och skickar Måns för att få in en fot hos Engelbrekt, någonting han lyckas mer än väl med.

Så hur var det nu med Engelbrekt och kungarna på medeltiden? Jag kommer inte riktigt ihåg men för en gångs skull tillåter jag mig att inte google utan bara njuta av berättelsen som serveras mig. Att helt säkert veta vad som är rent historiskt korrekt är ändå inte möjligt, varken för de frälse men framförallt inte för de ofrälse, då inte mycket är nedtecknat från denna tid, men jag uppskattar tidslinjen och kartan i inledningen av boken för att ändå kunna följa med i var vi befinner oss historiskt sett, och för få en bild av vad det är som leder till berättelsens början.

Ödet och hoppet är verkligen min typ av bok. Jag älskar böcker där flera karaktärers historier berättas parallellt men där de sammanstrålar vid olika tidpunkter. Ödet och hoppet berättas i ett makligt tempo, men jag tappar inte intresset utan vill veta vad som ska hända med de olika karaktärerna. Natt och Dag gör ett mästerligt jobb att med språk och känsla förflytta mig bakåt i tiden och få historien att kännas levande, precis som i Bellman Noir-serien, men jag är väldigt glad att Ödet och hoppet inte är lika mörk och grov, för jag tror att många kan tycka om sättet Natt och Dag skriver på utan att vilja utsätta sig för den grymhet som den tidigare serien bjöd på. Jag ser fram emot att vidare få följa med i historien om släkten Natt och Dag.

Mikael Andersson 4/5

Som vanligt med författaren, ett fantastiskt målande språk och en historia full av spänning och dramatik.En unik författare som jag alltid läser med största nöje!