"När vi var fåglar" av Ayanna Lloyd Banwo

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 3,8/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "När vi var fåglar" av Ayanna Lloyd Banwo. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Mari Samuelsson 4/5

"En stark läsupplevelse"

En långsamt puttrande vacker historia om två unga människor på varsin sida om folktron och synen på livet. Ändå sammanlänkade. Ett uns kärlek, några skopor folktro och en stark skildring av kulturen och livet på Trinidad. Jag kände, såg och luktade miljöerna. Jag njöt, läste och förfasades livet på Trinidad och två människors öden. En stark läsupplevelse.

Sofia Osseyran  4/5

"När vi var fåglar är en mystisk berättelse som innehåller allt en riktigt bra bok ska innehålla och som inte lämnar mig oberörd."

När vi var fåglar är i första hand en berättelse om döden. Om att försöka undvika den eller att befinna sig mitt i den.  Men det är också en berättelse om familjer, arv och hur människorna vi har nära oss påverkar de val vi gör i livet. Boken rymmer de levande, de döda, kärlek och så mycket mer än jag trodde vid första anblicken.

Boken utspelar sig delvis på en kyrkogård och delvis i ett gammalt hus där sägner och syner vävs in i berättelsen på ett helt självklart sätt. Trots att berättelsen utspelar sig på Trinidad, som är helt främmande för mig, lyckas författaren med sina ord ändå skapa en värld som jag kan känna igen mig i. Särskilt kyrkogården kan jag med lätthet se framför mig och det är nästan som om jag befinner mig där tillsammans med Darwin. Jag kan se blommorna på gravarna och känna regnet mot mitt ansikte.

När vi var fåglar är en mystisk berättelse som innehåller allt en riktigt bra bok ska innehålla och som inte lämnar mig oberörd.

Susanne Öhlund 3/5

"Finn en annorlunda berättelse som utspelar sig en i annan värld kryddad med karibisk magi."

Boken utspelar sig i Trinidad i en mystisk och magisk värld. Darwin är uppvuxen på landsbygden med sin rastafariska / religösa mamma och har alltid undvikit att komma i kontakt med döden. Men när hans sjuka mamma inte kan försörja dem längre behöver han skaffa sig ett jobb, och det enda jobbet som finns är i en stad längre bort som gravgrävare på Fidelis Kyrkogård. Han rakar av sig sina dreadlocks och flyttar till sitt nya jobb som känns mycket obehagligt och fel – men han biter ihop och försöker vänja sig.

Parallellt får vi lära känna Yejide vars mamma ligger för döden och lämnar efter sig ett arv som innebär att hon ska eskortera själar till livet efter detta, vilket hon inte är förberedd på, då hon och hennes mamma inte haft en bra relation.

När Darwin börjar misstänka att hans kollegor på kyrkogården är inblandade i brott och Yejide känner att de döda själarna är oroliga kolliderar deras vägar under en rasande storm och de attraheras av varandra. Läs vidare och finn en annorlunda berättelse som utspelar sig en i annan värld kryddad med karibisk magi.

Claes Becklin 4/5

"Även karaktärerna som beskrivs känns som den blandning vi människor är på både gott och ont."

En ovanlig kärlekshistoria som utspelar sig på ett fiktivt Trinidad. Jag tycker att boken beskriver saknade relationer hos de två unga huvudpersonerna på ett annorlunda sätt. Hur Yejides längtan efter sin mor och Darwins längtan efter sin far kopplas samman med döden och andevärlden tycker jag är utmanande och lockande att ta in. Att miljöerna är en kyrkogård och en nedlagd kakaoplantage ger en kuslig inramning som ger mig tankar om liv, död och en eventuell andevärld. Matriarkatet och relationerna på plantagen ger mig en inblick i en annorlunda värld. Beskrivningen av livet och människorna på kyrkogården ger en bild av ett samhälle i samhället med egna regler. Klasskillnaderna efter döden blir även tydliga på en sån plats med gravarnas utformning. Även karaktärerna som beskrivs känns som den blandning vi människor är på både gott och ont. Även om stormar och mörker stannar kvar hos mig, finns här ett starkt hopp om liv och kärlek. Vad hände sen?