"In memoriam" av Alice Winn

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 3,7/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "In memoriam" av Alice Winn. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Erik Nordmark 4/5

“Mycket medryckande och spännande och som läsare vill man snabbt komma vidare för att följa personernas öden” ​

Alice Winn har i In memoriam fångat den rådande tidsandan i det brittiska överklass-samhället på övertygande sätt. Sorglösheten bland de äldre studenterna I internatskolan råder i den inledande delen av boken och i Storbritannien såsom i övriga inblandade länder är entusiasmen stor bland de unga att få medverka i striderna innan kriget är över. Miljöbeskrivningarna är genomgående välskrivna och det är enkelt för en läsare att skapa sig en detaljerad bild av personerna och miljöerna de vistas i. Känslor och sinnesstämningar är väl beskrivna och efter ett kort tag så har en bild skapats av huvudpersonerna. Medan sidorna passerar förbi så ser man också hur kriget påverkar personerna. Passagerna där huvudpersonerna agerar i krigets miljö är mycket medryckande och spännande och som läsare vill man snabbt komma vidare för att följa personernas öden.

Alice Winn tagit sig an ett ämne som skulle kunnat blivit ett stort misslyckande, men genom research har hon lyckats fånga tiden och lyckats få till en välskriven bok som till vissa delar är mycket spännande. Boken är väl värd att läsa.

Sara la Fontaine 4/5

“Boken är otroligt fängslande, spännande och känslosam”

Alice Winn skriver med ett otroligt fängslande och detaljerade språk i sin bok In memoriam. Hennes sätt att skriva får en att känna sig mitt bland karaktärerna och händelserna. Från det trygga tonårsgnabbet i privatskolan, ner till skyttegravarna och sen mitt i slaget i ingenmansland. Att få se i sitt inre en pojkes första kyss och kärlek till att en annan pojke får sitt huvud bortsprängt av en granat.

Alice Winn skriver med sån känsla att jag själv led med alla som förlorade sina söner, bröder och män i kriget. Boken är otroligt fängslande, spännande och känslosam och vi får följa karaktärerna Gaunt och Ellwood från privatskolan till ut i kriget. Boken utspelar sig under flera år och den hoppar fram och tillbaka, både i tid och mellan karaktärerna men ändå hänger man med.

Glorifierandet av kriget, hur manligt och heroiskt det var att kriga. Hur unga män blev mobbade för att de inte hade tagit värvning, fastän de var för unga, men andra trodde att de ljög om sin ålder för att undvika kriget.

Pojkars rädslor över att yttra sina känslor mot varandra i en tid där homosexualitet var straffbart. Unga mäns sorg sen när de väl hittar mod att skriva om sina känslor och får tillbaka breven märkta "adressaten avliden".

Johanna Fleig 4/5

In memoriam är en fängslande berättelse om krig och kärlek under första världskriget.

Vi får följa några unga män som delar vardagen på internatskolan Preshute. I skoltidningen The Preshutian läser de om tidigare skolkamraters hjältemodiga död på slagfälten samtidigt som de drömmer om att själva ta värvning. När det väl sker ställs de inför en helt annan verklighet då de upplever krigets fasor i skyttegravarna och tvingas erfara att deras kamrater dör och de blir snabbt varse att döden sällan är så hjältemodig som de har föreställt sig.

Samtidigt med krigets fasor spirar kärleken men tidsandan gör deras kärlek förbjuden. Bokens huvudpersoner är lika säkra på sina egna känslor som de är osäkra på att de är besvarade.

Boken innehåller utdrag ur skoltidningen med listor över döda och sårade i strid. Som läsare slås man av att alldeles för många och alldeles för unga män dog i kriget.

”Det var det första småpojkar med hemlängtan lärde sig i sovsalarna på internatskolor: hur man gråter tyst.”

Fredrik Danielsson 3,5/5

“En välskriven roman som jag är glad att få tagit del av. Historien kommer till liv för mitt inre.”

Det är en högst aktuell roman även om den utspelar sig för mer än 100 år sedan. Krigets fasor, vedermödor på ett plan för de som är mitt i det och ett annat för de anhöriga som svävar i ovisshet. Beskrivningar av miljöer, personer får en att både se striderna tydligt, förundras och äcklas. Man hör klafsandet i lera och känner ångesten i skyttegravar och skyddsrum. Lägg till det huvudkaraktärernas inre kamp. Längtan att våga älska och leva ut besvarad kärlek, utan att straffas av rättsväsendet...

En välskriven roman som jag är glad att få tagit del av. Historien kommer till liv för mitt inre.

Hélène Rödin 3/5

Boken utspelar sig under första världskriget och följer två unga män och deras kamrater i en engelsk internatskola som en efter en ger sig ut i kriget.  Vi får följa deras kärlekshistoria, med förbjuden homosexuell kärlek och hur den påverkas av krigets fasor. De unga internatskoleeleverna ser kriget som något spännande och ärofyllt innan de tar värvning men drabbas sedan av den hårda verkligheten i skyttegravarna.

Författaren gör det lätt för läsaren att förstå hur hemskt det var i skyttegravarna på ett mycket realistiskt sätt och man får intrycket av att hon har gjort en bra research.

In memoriam var intressant och relativt lättläst men den grep ändå inte riktigt tag i mig som jag hade trott att den skulle göra. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad den saknar, men kanske är personerna i boken generellt lite ”platta”.