"En sista helg" av Charlotte Wood

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 3,3/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "En sista helg" av Charlotte Wood. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Christina Nilsson, 4/5

"Har nickat igenkännande, lett och blivit lite sorgsen."

Det var en härlig bok om kvinnors vänskap och behov av vänskap, vad man kan göra och stå ut med/acceptera/frånse från, för. En bok om livshändelser o val i livet, konsekvenser av. Om att vara rädd för att bli äldre, kroppens förfall och rädsla för döden. Olika val av kärlekar i livet, väninnor, män, barn, familj och husdjur.

Igenkänningsfaktor. Läsvärd, har nickat igenkännande, lett och blivit lite sorgsen.

Katarina Lorenius, 3/5

"Det är tydligt hur en grupp förändras när en viktig pusselbit försvinner"

En stark berättelse om kvinnlig vänskap som sträcker sig över många år. De är alla väldigt olika varandra men man förstår som läsare att vänskapen är riktigt djup och äkta. Det är tydligt hur en grupp förändras när en viktig pusselbit försvinner, i det här fallet när Sylvie dör. Efter att Sylvie avlidit får de  i uppgift av Sylvies livskamrat Gail att rensa hennes sommarhus där de tillbringat mycket tid tillsammans och för en av dem även i ett annat syfte... Vad anledningen är att de fått uppgiften att rensa huset framgår aldrig men det är några spännande och dramatiska dagar vi får vara med. Den visar också hur skör vänskap kan vara och att den inte nödvändigtvis är starkare än den svagaste länken.

Hedvig Olander, 3/5

"Det är ingen Hollywood-film där allt är perfekt"

En sista helg handlar om 3 vänner (Judy, Wendy och Adele) som ska spendera en sista helg tillsammans för att tömma huset som ägs av deras fjärde vän Sylvie som nyligen gått bort. Det märks fort att Sylvie var den som höll ihop kompiskretsen, utan henne uppstår det brister i vänskapskretsen och vänskapen testades. Jag tycker att det märks att boken bygger på riktiga karaktärer, som har levt ett fullt liv, är fulla av ånger och missade chanser i livet. Det är ingen Hollywood-film där allt är perfekt. Jag kan inte säga att jag tyckte om någon av karaktärerna men trots deras olikheter så är de fruktansvärt lojala mot varandra och supportar varandra när det behövs. Boken har en relativt enkel historia, men får ändå en extra dimension tack vare karaktärerna som porträtteras med ärlighet och medkänsla. Jag hade ändå relativt svårt att inte vilja skaka liv i karaktärerna och få dem att prata ärligt med varandra tidigare i boken, det tycker jag skadar historien en aning.

Mattias Hammenfors, 3/5

Det är en intressant bok där man får följa tre väninnor under en helg och se deras olikheter och hur de har vuxit ifrån varandra. Jag tyckte den var lite svår att komma in i och grep inte tag i mig förrän i slutet.