"Dolda flöden" av Inger Orre & Martin Hedén

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 3,2/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "Dolda flöden" aav Inger Orre & Martin Hedén. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Per Alvenäs 4,5/5

“Dolda Flöden är ett fruktsamt möte mellan väl genomförd grävande journalistik och romankonst.”

Dolda Flöden lever upp till sin titel. Den behandlar processer, flöden, inom romangestalterna, i lokalsamhället, i Sverige och i världen. Somliga av dessa ligger i öppen dager, men många är dolda för oss, eftersom vi inte förmår, orkar eller törs se dem.

Författarna bygger en förfärande skildring av ett postindustriellt Sverige, där livsavgörande, långsiktiga frågor om hälsa, miljö, makt och rättvisa dränks i ett sensationsinriktat medieflöde, i utredningar som avlöser varandra, i projekt och konsultinsatser. Det är ett Sverige där den ekonomiska elitens hantlangare ständigt lurar oss att titta åt fel håll.

Orkar läsaren då med denna svidande uppgörelse med vår samtid? Ja, absolut! Vi bärs framåt genom berättelsen av starka livsöden, träffsäkra iakttagelser och, faktiskt, en hel del humor.

Mest engagerande är lokalreportern Kerstin, som visar oss att det är möjligt att ta makten över sitt liv och skrida till handling, fullt medveten om att det kan leda till konsekvenser. Att inte välja är också ett val, sade en gång hennes pappa. Kerstin följer upp med ”It ain´t over til it´s over”.

Dolda Flöden är ett fruktsamt möte mellan väl genomförd grävande journalistik och romankonst.

Sofia Kihlström 3/5

Dolda Flöden känns direkt som en väldigt välresearchad och genombearbetad bok. Jag tänker ofta att jag själv behöver göra research innan jag läser vidare, det är svårt att hänga med i de olika historierna. Vi växlar mellan karaktärer och mellan nutid och dåtid, och det är mycket information och fakta som ska kommas ihåg. Tyvärr stör det läsningen som, när man får vila från introducerandet av nya begrepp och personer, är fängslande. Språket är intelligent och spänningen finns där, även om det är segt i början.

Jag tänker att det här känns ibland mer som en bildningsbok än en roman, men att det är romandelen i den som är vacker att läsa. Människorna, deras relationer, tillbakablickarna. För de som redan från början är mer insatta i Bergslagens historia kommer den här boken att vara en pärla.

Lars-Erik Appelgren 3/5

Boken utspelar sig i Bergslagen med Smedjebacken som huvudort och omgivande gruvor med närliggande vattendrag. Den har två parallella berättelser. Dels handlar den om resterna från gruvorna med höga halter av giftiga metaller, dels om ett kulturprojekt: Wild Water Visions. Det senare leds av Francesca (Fran), som med hjälp av återstående miljoner i projektet försöker skapa en Bergslagsmiljö värd att besöka. För de gruvrester, som förpestar vattendragen, intresserar sig framförallt lokalreportern Kerstin Lindgren (Kärran), tillsammans med en doktorand, som får bo hos henne. Under en sammandragning för kulturarbetare, som förväntas bidra med bisarra egendomligheter för att locka folk till Bergslagen, presenterar Kärran en berättelse om hur de hälsovådliga metallföroreningarna förorenar de ”vilda” vattendragen – ett tilltag som faller platt till marken i den kulturdominerade församlingen. Läsaren väntar med spänning på upplösningen!

Emma Ahlin 2.5/5

”I boken Dolda Flöden får du följa huvudkaraktärerna Karin, Benjamin och Francesca genom deras problematiska liv i samtid som Smedjebackens undangömda historia försöker se dagens ljus.

Språket såväl som stoffet var för mig en ovanare läsning, vilket gjorde den otydlig och hoppig. Väljer jag att läsa om den igen kommer den med stor chans att vara bättre. Men då spänning och snabba vändningar är något jag håller kärt passade boken inte helt för mig. Däremot för de läsare som gillar en bok där du får djupdyka i karaktärer och platsers historia passar denna boken perfekt.

Romanen är välskriven och utformad så att man vill veta mer om vad som döljer sig i historien bakom Smedjebacken och Kerstins liv.