Brandmannen av Ulf Kvensler

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 4/5

För några veckor sedan utsågs fem medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "Brandmannen" av Ulf Kvensler. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Rauha Komush - 4,5/5

"När jag väl började läsa boken kunde jag nästan inte lägga ifrån mig den, det blev nästan sträckläsning för min del"

Boken är välskriven, klyftorna mellan olika samhällsklasser kommer fram tydligt i beskrivningarna av de personer som boken handlar om och handlingarna är lätta att följa både i dåtid och nutid. När jag väl började läsa boken kunde jag nästan inte lägga ifrån mig den, det blev nästan sträckläsning för min del, så spännande som det var. Jag gillar böcker som denna, där avslutningen inte alltid blir som man under läsningen tror sig veta mellan raderna. Ser fram emot att läsa fler böcker av samma författare.

Mikaela Backstedt - 4/5

"Boken påverkar känslomässigt och skapar läslust."

Detta är en bok där författaren på en mycket skickligt sätt bygger upp spänning och nyfikenhet redan från början och genom hela boken. Han skapar detta genom ett hoppande mellan olika sekvenser i tiden så att det inte går att se helheten. Likadant är det med de olika karaktärerna där första intrycket inte verkar berätta hela sanningen. Vem är ond, vem är god eller hur ond är den som är ond? Det är något som skaver.

Viktigt för spänningen är att man verkligen kan känna in vad  huvudkaraktären Isak känner. Hans stora variation av känslor ger en känsla av hans osäkerhet, obeslutsamhet och att han blir manipulerad. Vad är verkligt och vad är bara ett skådespeleri? Även om det är en känsla av att det går mot undergång som nästintill känns ångestframkallande så är boken svår att lägga ifrån sig. Behovet att få svar och en typ av lösning driver läsningen framåt . Boken påverkar känslomässigt och skapar läslust.

Magnus Bergenfeldt - 4,5/5

""Brandmannen" är en riktig bladvändare, som jag verkligen kan rekommendera"

"Brandmannen" är en riktig bladvändare, som jag verkligen kan rekommendera. Huvudpersonerna är Isak och sambon Madde samt Isaks pappa, Fredrik. Det framgår tidigt att Isak är svårt plågad av en brand i barndomen, där han förlorade sin mamma och sin syster. Fredrik har varit en frånvarande far, men nu söker han kontakt eftersom han är dödligt sjuk. Fredrik har blivit en mycket rik man, och Isak skall få ärva hela förmögenheten om han uppfyller vissa villkor. Detta inleder en serie dramatiska och omtumlande händelser, som jag inte skall avslöja. Isak tvingas emellertid återuppleva sitt barndomstrauma, och hans jag-gränser och verklighetsuppfattning blir kraftigt belastade. Berättelsen får slutligen en dramatisk och oväntad upplösning. Det hela är rasande skickligt komponerat. Bokens språk är korthugget, effektivt, vilket ger berättelsen liv och nerv. Huvudpersonerna beskrivs först mer skissartat, men efter hand fördjupas vår inblick i deras själsliv. De har olika lösningar på den centrala moraliska konflikten om vi bör leva dygdigt under vårt korta jordeliv eller sträva efter att maximera upplevelser och njutning? Perspektivet gör denna psykologiska thriller riktigt intressant.

Torsten Eriksson 3/5

"Jag gillar särskilt Kvenslers förmåga att levandegöra de miljöer personerna i boken rör sig i, och får väldigt tydliga bilder av platserna."

Romanen handlar om Isak som i unga år förlorat sin familj och berättelsen rullar upp vad som hänt. Den är skriven ur Isaks perspektiv och är en bladvändare. Jag gillar särskilt Kvenslers förmåga att levandegöra de miljöer personerna i boken rör sig i, och får väldigt tydliga bilder av platserna. Dessutom har han ett personligt sätt att skriva där Isak då och då vänder sig direkt till läsaren. Även Isaks inre liv och tankar skildras mycket trovärdigt där han dels slåss med monster från förr, dels undrar över sin verklighetsuppfattning i nuet. Isak finns på riktigt.

Däremot är storyn som helhet mindre trovärdig och rätt osannolik allt eftersom det avslöjas vad som hände då för länge sedan. Återföreningen mellan Isak och hans pappa, som huvuddelen av boken handlar om, lyckas inte beröra mig på allvar trots att det borde finnas förutsättningar för det.

Rolig bok att läsa, språket flyter och miljöbeskrivningarna flyttar in mig i händelserna. Men storyn i sig gör att den inte lämnar några bestående intryck hos mig.

Monica Meregalli 4/5

Isak, som arbetar i hemtjänsten i en mindre stad blir kontaktad av sin döende pappa. Pappan, som är en berömd konstnär har inte haft kontakt med sonen på många år . Nu när han är döende önskar han träffa Isak för att försonas.

Isak vill först inte ha kontakt men uppmuntras av sin flickvän att tacka ja till inbjudan att besöka pappans hus på Fårö.Konstiga saker händer .Isak känner en stigande oro då det som händer inte är lätt att förklara.

En olycka som liten kommer att prägla hans liv och hans morfar blir den viktige vuxne i hans fortsatta  liv.En vuxen som gett Isak trygghet och en moralisk kompass att förhålla sig till.  En bitvis spännande historia som blir svår att följa mot slutet. Det tycker jag, Monica Meregalli. Vad tycker du?