Psykologi & pedagogik
Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan
Gunnar Åsén (red) • Karin Alnervik • Lise-Lotte Bjervås • Polly Björk-Willén • Ingela Elfström • Maria Folke Fichtelius • Sidsel Germeten • Lars Holm • Christian Lundahl • Ann-Marie Markström • Emelie Moberg • Monica Nilsson • Ann-Christine Vallberg Roth • Wallander,
Häftad
369:-
(519:-)
Uppskattad leveranstid 1-3 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 149:-
Denna antologi handlar om utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan.
Läs mer
Boken är uppdelad i tre delar:
Den första delen behandlar utvärdering och bedömning i relation till den statliga styrningen av förskolan. Här beskrivs hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i svensk förskola har sett ut från 1980-talet fram till i dag och hur de statliga kraven på dokumentation får konsekvenser för bedömningen.
Den andra delen diskuterar olika frågor kring utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan till exempel utvärderingens syfte, upplägg och funktioner. Författarna ger här exempel på olika typer av bedömningspraktik.
Den tredje delen innehåller en skandinavisk utblick på utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Det första kapitlet är en analys av språklig bedömningspraktik på förskolor i Danmark. I det andra kapitlet analyseras och diskuteras kvalitetsindikatorer i norsk förskola i relation till barns lärande.
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Gunnar Åsén (red.) är professor emeritus i didaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han har i över 25 år arbetat med utvärderingsfrågor och författat ett flertal skrifter om utvärdering.
Läs mer
Boken är uppdelad i tre delar:
Den första delen behandlar utvärdering och bedömning i relation till den statliga styrningen av förskolan. Här beskrivs hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i svensk förskola har sett ut från 1980-talet fram till i dag och hur de statliga kraven på dokumentation får konsekvenser för bedömningen.
Den andra delen diskuterar olika frågor kring utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan till exempel utvärderingens syfte, upplägg och funktioner. Författarna ger här exempel på olika typer av bedömningspraktik.
Den tredje delen innehåller en skandinavisk utblick på utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Det första kapitlet är en analys av språklig bedömningspraktik på förskolor i Danmark. I det andra kapitlet analyseras och diskuteras kvalitetsindikatorer i norsk förskola i relation till barns lärande.
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Gunnar Åsén (red.) är professor emeritus i didaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han har i över 25 år arbetat med utvärderingsfrågor och författat ett flertal skrifter om utvärdering.
- Format: Häftad
- Upplaga: 1
- ISBN: 9789147111954
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 244
- Utgivningsdatum: 2015-02-25
- Del i serien: Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan
- Förlag: Liber AB