bokomslag "Nu vill jag ocks prata!"
Psykologi & pedagogik

"Nu vill jag ocks prata!"

Eveline Åström Agneta Häggström

Pocket

529:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 7-11 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 88 sidor
  • 2015
Frfattarna visar vikten av demokratisk konflikthantering mellan pedagoger och barn i frskolan. Syftet med studien r att utifrn en hermeneutisk och kritisk ansats synliggra och problematisera hur pedagogers bemtande med barn i konfliktsituationer antingen mjliggr eller frsvrar barns inflytande och drmed frmjar eller motverkar frskolans demokratiska vrden. Resultatet visar att pedagogernas barnsyn pverkar deras bemtanden i samspelet med barnen vid konfliktsituationer. Vidare framgr att tidsaspekten mnga gnger kan frsvra pedagogernas mjligheter att hantera konflikter utifrn barnens perspektiv. Nr pedagogerna r nrvarande och empatiska samt lyhrt frhandlar med barnen leder detta till demokratisk konflikthantering, medan pedagoger som utgr frn sitt eget perspektiv och utvar makt eller helt undviker att hantera konflikter frsvagar en demokratisk konflikthantering. Utifrn detta resultat finner frfattarna att pedagogernas bemtanden r av stor betydelse fr barnens mjligheter att frankra demokratiska vrden, vilket pverkar deras frutsttningar att formas till demokratiska individer i vrt samhlle.
  • Författare: Eveline Åström, Agneta Häggström
  • Format: Pocket
  • ISBN: 9783639730401
  • Språk: Engelska
  • Antal sidor: 88
  • Utgivningsdatum: 2015-06-09
  • Förlag: Globeedit