bokomslag Mediers känsla för kön : feministisk medieforskning
Samhälle & debatt

Mediers känsla för kön : feministisk medieforskning

Kartonnage

499:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Tillfälligt slut online – klicka på "Bevaka" för att få ett mejl så fort varan går att köpa igen.

  • 223 sidor
  • 2015
Medier kan ses som ett av de viktigaste områdena för hur idéer om kön och om normer kring kvinnligt och manligt formas, representeras och förs vidare. I denna antologi undersöks hur vi skapar och formar det vi i dagligt tal kallar kön. Här redovisas studier kring Facebooks användning i Iran, om qeera begär och närhet i forskning på onlinespel, om maskulinitet i träningsbloggar och om hur genus skapas i digitalt musikbruk. I studier av etablerade medier analyseras den musikaliska diskursen i talangrealities, hur unga kvinnor relaterar till en lesbisk tv-serie och hur affektiva bilder av kvinnors kroppar kan förstås. Den betydelse så kallade vetenskapliga vändningar haft för den feministiska medieforskningen tas upp liksom hur ett intersektionellt angreppssätt ökar förståelsen för makt, identitet och representation.
  • Format: Kartonnage
  • ISBN: 9789187957123
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 223
  • Utgivningsdatum: 2015-05-20
  • Förlag: Nordicom