Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs

Häftad, Svenska, 2017

Av Per Jonas Nordell

169 kr

Skickas måndag 24/11
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249 kr.

Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområdebaserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning. Medan konkurrensrätten huvudsakligen syftar till att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare. Under lång tid var dessa områden knutna till varandra genom Marknadsdomstolen. I dag har den domstolen ersatts av Patent- och marknadsdomstolen (PMD).Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till densvenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang.Denna fjärde upplaga har förutom den nya domstols- och processordningen uppdaterats med avseende på aktuell domstolspraxis ochnationell lagstiftning.Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs är i första hand avsedd att användas som komplement till litteraturen inom jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam eller marknadsföring.PER JONAS NORDELL är professor i civilrätt vid Stockholms universitet, ämnesföreståndare för immaterialrätt och marknadsrätt, föreståndare för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) samt chefredaktör för Nordiskt Immateriellt Rättsskydd (NIR).

Produktinformation

  • Utgivningsdatum2017-01-13
  • Mått149 x 218 x 4 mm
  • Vikt62 g
  • FormatHäftad
  • SpråkSvenska
  • Antal sidor34
  • Upplaga4
  • FörlagWolters Kluwer
  • SABOeaae
  • ISBN9789139208051

Tillhör följande kategorier

Mer från samma författare

Du kanske också är intresserad av