bokomslag Digitalisering, literacy och multimodalitet
Psykologi & pedagogik

Digitalisering, literacy och multimodalitet

Jenny Edvardsson Anna-Lena Godhe Petra Magnusson

Häftad

329:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 137 sidor
  • 2023
Elevernas digitala kompetens i skolans olika ämnen betonas starkt i läroplanerna. Digitaliseringens betydelse för lärande är en nyckelfråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Men vad innebär digitaliseringen i skolan? Hur kan den bli en del av elevernas literacyutveckling? Och vad kan de ökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt betyda för elevernas lärande och lärarens undervisning?

Författarna resonerar om digitaliseringen av skolan och tar upp såväl potentiellt positiva som negativa aspekter. De sätter teorier om digitaliseringens inverkan på mänsklig kommunikation i relation till läsande, skrivande och samtalande samt diskuterar hur olika modaliteter - bilder, ljud, text - kan samverka i klassrumsarbete och undervisning. Genom konkreta exempel från ämnena svenska och historia ges en tydlig bild av vad digitaliseringen kan innebära för lärarens planering, genomförande av undervisningen och efterarbete.

Denna andra upplaga är anpassad till skolans styrdokument 2022 och uppdaterad med forskning och utveckling inom området.

Digitalisering, literacy och multimodalitet vänder sig till lärare och lärarstudenter med intresse för digitaliseringens möjligheter och utmaningar.
  • Författare: Jenny Edvardsson, Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144159751
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 137
  • Utgivningsdatum: 2023-01-03
  • Förlag: Studentlitteratur AB