bokomslag Det Är Rätt Att Göra Uppror : Mah Jong 1966-1976
Samhälle & debatt

Det Är Rätt Att Göra Uppror : Mah Jong 1966-1976

Salka Hallström Bornold

Häftad

519:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Tillfälligt slut online – klicka på "Bevaka" för att få ett mejl så fort varan går att köpa igen.

  • 221 sidor
  • 2003
Mah-Jong var modeföretaget som gjorde kläder till slagord och gav ungdomsrevolten i Sverige en egen look. Tre unga kvinnor startade företaget och gjorde allting själva, i ständig motvind. Deras blandning av design och konst, livsstil och samhällsengagemang blev stilbildande. De tog strid mot Vietnamkriget och låga sömmerskelöner. De gav 70-talsproggen dess uniform och skapade en ny manstyp: velourmannen. Deras kläder blev en symbol för kampen för sexuell frihet. Inget svenskt varumärke har varit så älskat, och hatat. Mode- och kulturjournalisten Salka Hallström Bornold berättar här den osannolika historien om plaggen som blev politik. Boken innehåller ett unikt material med bilder på kläder, skisser, reklamkampanjer, brev och mönster. I samband med utgivningen öppnar Riksutställningar den första stora utställningen om Mah-Jong, vilken kommer att turnera i Sverige från augusti. I oktober kommer utställningen till Nordiska museet i Stockholm.
  • Författare: Salka Hallström Bornold
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789188748560
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 221
  • Utgivningsdatum: 2003-10-01
  • Förlag: Modernista