bokomslag Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv
Psykologi & pedagogik

Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv

Maria Magnusson (red) Martina Norling (red)

Häftad

339:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 180 sidor
  • 2019
Barn kommer till förskolan med varierande erfarenheter av språk. Förskolan har därför en betydande roll i barns tidiga språk-, läs och skrivutveckling, inte minst i ett likvärdighetsperspektiv. Förskolan behöver organiseras så att alla barn får tillgång till stimulerande språk,- skriv- och läsfrämjande lärandemiljöer. Boken handlar om hur förskolan kan skapa sådana sociala språkmiljöer.

Boken bidrar med tydliga exempel från förskollärares vardagliga arbete. Den är uppbyggd utifrån tre teman med inriktning mot språk, och bidrar med en modell som visar de lärandestrategier som kännetecknar en social språkmiljö: omsorgsstrategier, kommunikativa strategier och lekstrategier.

Författarna kommer både från praktiken i förskolorna och från forskarkåren och arbetar aktivt med frågor som handlar om barns språkutveckling.

Boken riktar sig till förskollärarstuderande, lärarutbildare, förskollärare och andra verksamma i förskolan samt forskare inom pedagogik och didaktik. Den lämpar sig mycket väl för kollegialt lärande i förskolan och för diskussioner i arbetslag.
Om författarna

Huvudredaktörer är Martina Norling, filosofie doktor i didaktik och universitetslektor vid Mälardalens högskola, och Maria Magnusson, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
  • Författare: Maria Magnusson (red), Martina Norling (red)
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789147128181
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 180
  • Utgivningsdatum: 2019-08-21
  • Förlag: Liber