Vanliga frågor och svar

– Byten och reklamationer

Byten

Hur byter jag en vara köpt i butik?
Svar:
Vill du byta en vara tar du med varan och kvittot till en butik.
Har du ett digitalt kvitto kan du visa upp det i din mobila enhet eller ta med en utskrift. Produkter köpta på rea kan ej bytas.

Hur byter jag en vara köpt via Akademibokhandelns e-handel?
Svar:
Vi kan inte genomföra byten av en vara du köpt via vår e-handel. Utnyttja din ångerrätt och återsänd varan.

Ångerrätt

Hur ångrar jag ett köp gjort i butik?
Svar:
Du har öppet köp i 30 dagar för alla varor, med undantag för kursböcker där det är 3 dagars öppet köp och produkter köpta på rea som ej kan returneras. Ta alltid med kvitto till butiken!

Hur avbeställer jag ett köp gjort i Akademibokhandelns e-handel?
Svar:
Du kan avbeställa en bok fram till dess att den har skickats från oss. Kontakta vår Kundservice på 010-744 10 40 eller kundservice@akademibokhandeln.se så hjälper vi dig.

Vad har jag för ångerrätt för köp från e-handeln?
Svar:
Du har rätt att ångar ett köp inom 14 dagar från det att du mottagit din leverans. Du kan välja att returnera via på post eller direkt i någon av våra butiker.

Hur skickar jag tillbaka en bok jag köpt via Akademibokhandelns e-handel?
Svar:
Packa böckerna i den förpackning böckerna kom i eller använd annat lämpligt emballage. Bifoga den faktura, följesedel eller kvittens som följde med paketet. Utan ordernummer och kunduppgifter kan vi inte se vem returen kommer från. Du betalar själv för frakten och retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav.

Du kan returnera en bok via post till adressen:
Akademibokhandeln AB
c/o Förlagssystem AB
791 89 Falun

Väger försändelsen mer än 2 kg använder du vår godsadress:
Akademibokhandeln AB
c/o Förlagssystem AB
Tunavägen 90 
791 61 Falun

Hur fungerar det med återbetalning då jag handlar i e-handeln?
Svar:
Vid ångerrätt återbetalas beloppet för de återsända böckerna till ditt konto så snart returen har återkommit och hanterats av Akademibokhandeln.

Kan jag returnera en bok köpt i e-handeln i en butik?
Svar:
Ja, det går också bra! Ta med de böcker du vill returnera till någon av våra butiker tillsammans med den faktura, följesedel eller kvittens som följde med paketet.

Hur gör jag med förfallodatumet på fakturan?
Svar:
Var observant på när din faktura ska vara betald. På www.fakturainfo.se kan du kostnadsfritt flytta fram betaldatumet.

Hur får jag igen mina pengar då jag skickat tillbaka en bok?
Svar:
Så fort vi tagit emot och behandlat din retur återbetalar vi till det betalmedel du använda vid beställningen. Så snart detta är genomfört får du ett meddelande från oss.

Reklamationer

Vad gör jag om boken är trasig?
Svar:
Har du köpt boken i butik tar du med varan och kvittot till någon av våra butiker, så hjälper vi dig.
Har du köpt varan i vår e-handel, kontaktar du vår kundservice via webbformulär, e-post: kundservice@akademibokhandeln.se eller telefon: 010 744 10 40 så hjälper vi dig med returuppgifter för fri retur och ersättningsvara eller kompensation.

Vad gör jag om det fattas sidor eller något är fel i boken?
Svar:
Har du köpt boken i butik tar du med varan och kvittot till någon av våra butiker, så hjälper vi dig.
Har du köpt varan i vår e-handel, kontaktar du vår kundservice via webbformulär, e-post: kundservice@akademibokhandeln.se eller telefon: 010 744 10 40 så hjälper vi dig med returuppgifter för fri retur och ersättningsvara eller kompensation. Du kan inte reklamera i butik.

Vad gör jag om boken jag köpt via e-handeln verkar vara försvunnen eller om jag har fått fel böcker?
Svar:
Om du upptäcker att paketet försvunnit eller om du fått fel böcker i paketet kontaktar du direkt vår kundservice via webbformulär, e-post: kundservice@akademibokhandeln.se eller telefon: 010 744 10 40 så hjälper vi dig med returuppgifter för fri retur och ersättningsvara eller kompensation. Du kan inte reklamera i butik.