Välj butik

Visa alla butiker

    bokomslag Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia

    Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia

    Anders Carlsson • Thomas Koppfeldt

    589:- (819:-)
    • Häftad
    • 192 sidor
    • 2008
    • Serie: Visuell retorik
    Att förstå hur bilder kommunicerar och samverkar med text, tal, ljud och grafisk design ger nycklar till att läsa och tolka språk, tilltal och uttryckssätt i media.

    Läs mer
    Den här boken bygger på den tidigare Bild och retorik i media av samma författare. I Visuell retorik får vi se hur visuella uttrycksmedel kan användas för att skapa identiteter och relationer. Den inspirerar och ger verktyg för att arbeta kreativt med nyhetsbilder, reklam, tv-underhållning och genusfrågor. Boken består av tre delar:
    Bildanalys, bildspråk och visuella verktyg
    Att tolka och läsa bilder i nyhetsrapportering, reklam och visuella media.
    Medieretorik
    Reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska och visuella retoriken. En modell för tv-analys presenteras med exempel från SVTs Melodifestivalfinal.
    Förebilder, rolltagande och identitetsmarkörer
    Hur reklam, tv och tidskrifter lanserar förebilder för livsstilar och könsroller. Om identitetsskapandets visuella markörer.
    Visuell retorik riktar sig till Samhällsvetenskapsprogrammet och Medieprogrammet, i ämnen som svenska, mediekommunikation, mediekunskap, marknadsföring, fotografisk bild, samhällskunskap och estetisk verksamhet, liksom i ämnesintegrerade projekt kring medier, reklam och samhällsdebatter. Bokens modeller för analys och diskussion lämpar sig även för lärarutbildningar och på kurser i kommunikation och visuella medier på högskolan.

    Om författarna
    Anders Carlsson är lärare och journalist och undervisar i bildretorik och mediekommunikation på gymnasiet och högskolan.
    Thomas Koppfeldt är professor i mediepedagogik på Dramatiska institutet och lektor i bild och visuell kultur på lärarutbildningen vid Konstfack.

    Finns boken i din butik?

    Välj butik för att se lagerstatus och eventuellt reservera boken.

    Ingen butik vald

    Välj butik
    317393

    Ja, finns i vald butik

    Fåtal kvar i vald butik

    Finns ej i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Tillfälligt slut i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Beställ i butik Den här boken är en beställningsvara. Välkommen till din butik så hjälper vi dig.

    Ej beställningsbar

    Lagerstatus saknas

    Köp i e-handel

    Boken är slut hos leverantören

    • Författare: Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt
    • Format: Häftad
    • Upplaga: 1
    • ISBN: 9789147077489
    • Språk: Svenska
    • Antal sidor: 192
    • Utgivningsdatum: 2008-07-31
    • Del i serien: Visuell retorik
    • Förlag: Liber AB

    för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

    Idag