bokomslag Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Psykologi & pedagogik

Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken

Barbro Bruce Eva Sventelius Ulrika Ivarsson Anna-Karin Svensson

Häftad

369:- (519:-)

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-6 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 149:-

  • 264 sidor
  • 2016
För att lyfta fram betydelsen av lärandemiljön, språket och pedagogiken, och för att komma bort från ett ensidigt fokus på barnets/elevens språkliga förmåga, presenterar författarna i den här boken ett i sammanhanget helt nytt begrepp: språklig sårbarhet. Den språkliga sårbarheten uppstår som en obalans mellan barnets/elevens språkliga förutsättningar och de förväntningar som ställs på språklig förståelse och uttrycksförmåga i kunskapsutveckling och kamratrelationer. Det innebär att sårbarheten ökar i takt med att de språkliga kraven i skolan blir högre. Samtidigt blir den mer dold i kraft av att den inte längre gör sig påmind i uttalet. Boken presenterar både typisk språkutveckling och olika typer av hinder och utmaningar med fokus på pedagogiska möjligheter. I syfte att möjliggöra och främja samverkan och samsyn mellan olika professioner är lärares språkliga medvetenhet ett centralt inslag i boken. Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.
  • Författare: Barbro Bruce, Eva Sventelius, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789144058160
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 264
  • Utgivningsdatum: 2016-04-25
  • Förlag: Studentlitteratur