Psykologi & pedagogik
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Barbro Bruce • Eva Sventelius • Ulrika Ivarsson • Anna-Karin Svensson
Häftad
369:-
(519:-)
Uppskattad leveranstid 2-6 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 149:-
För att lyfta fram betydelsen av lärandemiljön, språket och pedagogiken, och för att komma bort från ett ensidigt fokus på barnets/elevens språkliga förmåga, presenterar författarna i den här boken ett i sammanhanget helt nytt begrepp: språklig sårbarhet. Den språkliga sårbarheten uppstår som en obalans mellan barnets/elevens språkliga förutsättningar och de förväntningar som ställs på språklig förståelse och uttrycksförmåga i kunskapsutveckling och kamratrelationer. Det innebär att sårbarheten ökar i takt med att de språkliga kraven i skolan blir högre. Samtidigt blir den mer dold i kraft av att den inte längre gör sig påmind i uttalet. Boken presenterar både typisk språkutveckling och olika typer av hinder och utmaningar med fokus på pedagogiska möjligheter. I syfte att möjliggöra och främja samverkan och samsyn mellan olika professioner är lärares språkliga medvetenhet ett centralt inslag i boken.
Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.
- Format: Häftad
- Upplaga: 1
- ISBN: 9789144058160
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 264
- Utgivningsdatum: 2016-04-25
- Förlag: Studentlitteratur