Välj butik

Visa alla butiker

    SO-undervisning på mellanstadiet : Forskning och praktik

    SO-undervisning på mellanstadiet : Forskning och praktik

    Maria Olson (red) • Sara Irisdotter Aldenmyr (red)

    319:- (409:-)
    • Häftad
    • 2016

    Inom SO-ämnena samlas en mängd kunskapsområden, frågeställningar, händelser och fenomen. I SO-undervisning på mellanstadiet sätter författarna SO-undervisning i skolans mellanår i fokus och två förhållningssätt lyfts särskilt fram: SO-undervisning som normativ företeelse och SO-undervisning som frågeorienterad, förmåge- och processriktad företeelse.

    Lärares föreställningar om och förhållningssätt till SO-ämnenas potential diskuteras i flera av bokens kapitel, liksom elevers egna livsfrågor och tankar om och erfarenhet av världen som aktualiseras i undervisningssituationen. Ambitionen med boken är att bidra till ökad insikt i och förtrogenhet med SO-undervisningens värdemässiga, syftesrelaterade och normativa uppdrag. Dess kapitelbidrag visar att det är i den dagliga SO-undervisningen som ämnets roll, relevans, syfte och potential föds och återskapas.

    Sara Irisdotter Aldenmyr (red.) är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.

    Maria Olson (red.) är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, lektor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet och biträdande professor i pedagogik vid Högskolan i Skövde.

    Keith C. Barton is prodekan för lärarutbildningen, professor i läroplansteori och undervisning, och adjungerad professor i historia vid Indiana University, USA.

    Mikael Berg är adjungerad lektor i historia med historiedidaktisk inriktning vid Högskolan Dalarna, samt lektor med inriktning mot ämnesdidaktik inom gymnasieskolan vid Västerbergslagens utbildningscentrum.

    David Lifmark är lektor i pedagogiskt arbete och verksam vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

    Lena Molin är FD i kulturgeografi och universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Hon är projektledare för Nationella prov i geografi och vice ordförande i Svenska nationalkommittén för geografi.

    Anna Henriksson Persson är lärare i grundskolan med inriktning mot undervisning i årskurserna 1–7, fördjupningsalternativ svenska/samhällsorienterande ämnen.

    Ruth Reynolds är docent och programansvarig för lärarutbildningen vid University of Newcastle, Australien.

    Martin Stolare är docent i historia och forskningsledare vid Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

    Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna och forskningsledare för Utbildning och lärande, en av Högskolan Dalarnas sex forskningsprofiler.

    Finns boken i butiken?

    Välj butik för att se lagerstatus och eventuellt reservera boken.

    Ingen butik vald

    Välj butik
    339081

    Ja, finns i vald butik

    Fåtal kvar i vald butik

    Finns ej i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Tillfälligt slut i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Beställ i butik Den här boken är en beställningsvara. Välkommen till din butik så hjälper vi dig.

    Ej beställningsbar

    Lagerstatus saknas

    Köp i e-handel

    Hos dig inom 2-6 arbetsdagar

    Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

    • Orginaltitel: SO-undervisning på mellanstadiet : Forskning och praktik
    • Författare: Maria Olson (red), Sara Irisdotter Aldenmyr (red)
    • Format: Häftad
    • Upplaga: 1
    • ISBN: 9789140692627
    • Språk: Svenska
    • Utgivningsdatum: 2016-11-29
    • Förlag: Gleerups Utbildning

    för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

    Idag