bokomslag Medier och människor i konsumtionsrummet
Samhälle & debatt

Medier och människor i konsumtionsrummet

Inbunden

319:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 425 sidor
  • 2002
Medier är en stor och viktig del av vårt vardagsliv. Vi tittar på TV och video, läser böcker och tidningar, skickar kort och talar i mobiltelefon, lyssnar på plattor och fotograferar. Men egentligen börjar vår konsumtion av medier redan då vi köper dem i butikerna. Denna bok har sin startpunkt just där, för att sedan följa medievarorna ut i vardagen med sina köpare. I mötena mellan människor och medier avslöjas medieindustrins makt över människorna, men också hur människorna tar makten över sina medier.

Hur väljer, köper, använder och avyttrar människor olika typer av medievaror? Hur samspelar olika medier med varandra och vad skiljer dem åt? Vilka medier ingår enligt kronofogden i hushållens normala minimistandard? Hur organiseras tidningskiosken, bokhandeln och fotoaffären för att locka människor till köp? Är affischer konst? Vad innebär samlande, ägande, lån och gåvor när det gäller skivor, böcker eller kort? Hur strukturerar ungdomar, barnfamiljer och pensionärer tid och rum genom bruket av video och telefon? Är det företagen eller människorna som är mest globala? Förs det någon kamp om mediernas makt i vardagen?

Sagt om en tidigare antologi från samma forskningsprojekt:
...de kultursociologiska perspektiven kompletterar och speglar varandra ... angelägen samhälls-forskning..." Ulf Eriksson, GP
  • Format: Inbunden
  • ISBN: 9789157804105
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 425
  • Utgivningsdatum: 2002-01-01
  • Förlag: Bokförlaget Nya Doxa