bokomslag Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal
Samhälle & debatt

Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal

Ulrika Andersson

Häftad

299:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 3-7 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 100 sidor
  • 2013
Publikundersökningar har under 2000-talet kommit att bli ett nästintill oumbärlig verktyg i många tidningars redaktionella utvecklings-arbete. Med undersökningsresultat som grund, anpassas mediernas innehåll successivt efter publikens behov och efterfrågan. Men hur har intresset för publikundersökningar sett ut tidigare i mediehistorien? Och i vilken utsträckning har publikstudier legat till grund för förändringar av det redaktionella innehållet? Med publiken i blickfånget studerar morgontidningars arbete med publikundersökningar och publikanpassning under perioden 1930-1980-talet. Genom innehållsanalyser och arkivstudier beskrivs hur redaktionernas fokus på dessa frågor successivt har vuxit fram och etablerats som norm i branschen. I syfte att förstå varför intresset blommade upp vid specifika tidpunkter, görs kopplingar till såväl samhällskontext som branschkultur.
  • Författare: Ulrika Andersson
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789163721830
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 100
  • Utgivningsdatum: 2013-02-18
  • Förlag: Vulkan