bokomslag Makt, mening, motstånd - litteraturundervisningens dilemman och möjligheter
Psykologi & pedagogik

Makt, mening, motstånd - litteraturundervisningens dilemman och möjligheter

Gunilla Molloy Lotta Bergman Stefan Lundström Eva Hultin

Häftad

379:- (499:-)

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

Fri frakt vid köp över 99:- för medlemmar.

  • 192 sidor
  • 2009
  • Serie: Makt, mening, motstånd
I boken möter du fyra forskares perspektiv på elevers litteraturläsning och skrivutveckling. Här diskuteras svenskämnets djupare mening, litteraturens värde och de grundläggande frågorna om varför lärare och elever ska läsa tillsammans och hur de läser. Genom att analysera grundläggande mönster i växelspelet mellan lärare, elever och stoff visar författarna hur val av innehåll och undervisningsstrategi skapar olika förutsättningar för elevernas meningsskapande och för deras språk- och kunskapsutveckling.

Läs mer
Författarna problematiserar de didaktiska beslut och val som lärare gör för att försöka förstå de maktförhållanden som påverkar lärandet. De analyserar de motståndsstrategier som utspelar sig när försöken till meningsskapande handlingar inte når fram till eleverna.
Boken vänder sig till lärarstuderande, verksamma lärare och till lärarutbildare.

Om författarna
Författarna Lotta Bergman, Eva Hultin, Gunilla Molloy och Stefan Lundström är forskare i pedagogik och svenska med didaktisk inriktning. De har många års erfarenhet som svensklärare på högstadiet och gymnasiet.

  • Författare: Gunilla Molloy, Lotta Bergman, Stefan Lundström, Eva Hultin
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789147093366
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 192
  • Utgivningsdatum: 2009-08-26
  • Del i serien: Makt, mening, motstånd
  • Förlag: Liber AB

Öppettider för butik

för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

Öppettider idag: