Välj butik

Visa alla butiker

    bokomslag Lönsamhet i butik : samspelet mellan butikens marknadsföring, kundernas beteende och lokal kunkurrens

    Lönsamhet i butik : samspelet mellan butikens marknadsföring, kundernas beteende och lokal kunkurrens

    Mikael Hernant • Margareta Boström

    579:- (789:-)
    • Häftad
    • 426 sidor
    • 2010
    En butik som inte är tillräckligt lönsam tvingas förr eller senare att stänga entrédörren för alltid. I slutändan är det bara lönsamheten som räknas när man ska bedöma en butiks framgång. Syftet med den här boken är att visa hur butikens försäljning, bruttovinst, kostnader och lönsamhet hänger ihop med butikens marknadsföring, konsumenters beteende och lokal konkurrens. För att förstå hur en butiks lönsamhet uppstår och kan förbättras krävs kunskaper som spänner över gränserna för traditionella indelningar av ämnet ekonomi. Med ett tydligt butiksperspektiv ger författarna en pedagogisk och lätttillgänglig beskrivning av teorier och modeller inom ekonomistyrning, marknadsföring, konsumentbeteende och nationalekonomisk konkurrensteori. Teorin kopplas till den praktiska verksamheten via intervjuer med branschmänniskor.
    Boken riktar sig till såväl högskolestudenter som personer med chefsposition i detaljhandeln.

    Om författarna
    Mikael Hernant är ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm och verksam vid Högskolan i Skövde och vid Center for Retailing på Handelshögskolan. Mikael har också mångårig erfarenhet från näringslivet via olika chefsbefattningar på ICA:s huvudkontor.
    Margareta Boström är magister i marknadsföring och verksam vid Högskolan i Skövde, framför allt som kursansvarig inom Butikschefsprogrammet. Hon har även arbetat som projektledare inom IT-branschen och med trycksaksproduktion, ofta med detaljhandelsföretag som uppdragsgivare, samt med butikskommunikation.

    Vinnare av Årets marknadsföringsbok 2011
    Sveriges Marknadsförbund motivering: "I boken Lönsamhet i butik visar författarna ytterst förtjänstfullt på hur samspelet mellan marknadsföring, ekonomistyrning, beteenden och konkurrens ger framgång i den operativa verksamheten."

    Finns boken i din butik?

    Välj butik för att se lagerstatus och eventuellt reservera boken.

    Ingen butik vald

    Välj butik
    292327

    Ja, finns i vald butik

    Fåtal kvar i vald butik

    Finns ej i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Tillfälligt slut i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Beställ i butik Den här boken är en beställningsvara. Välkommen till din butik så hjälper vi dig.

    Ej beställningsbar

    Lagerstatus saknas

    Köp i e-handel

    Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

    Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

    • Författare: Mikael Hernant, Margareta Boström
    • Format: Häftad
    • Upplaga: 1
    • ISBN: 9789147094981
    • Språk: Svenska
    • Antal sidor: 426
    • Utgivningsdatum: 2010-08-16
    • Förlag: Liber AB

    för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

    Idag