bokomslag Kampen om samhällsreligionen : Dagens Nyheters djävulskampanj 1909
Filosofi & religion

Kampen om samhällsreligionen : Dagens Nyheters djävulskampanj 1909

Sven Thidevall

Häftad

339:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

Fri frakt vid köp över 99:- för medlemmar.

  • 316 sidor
  • 2016
1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde. Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten inte som tidigare på kyrkans egna arenor. För Dagens Nyheter visade sig kampanjen handla mer om kyrkans ställning i samhället än om den svåra frågan om ondskans problem. Djävulsstriden uppvisade mönster som förklarar Svenska kyrkans förändrade ställning i ett samhälle på väg in i det moderna. Pressen skaffade sig privilegiet att formulera problemen, på kyrkans bekostnad. På den kyrkliga sidan drog de kyrkliga företrädarnas ställningstaganden i debatten upp linjer som fortfarande har återverkningar. Djävulsstriden blev en del av dragkampen om det moderna svenska samhällets gemensamma religion, en kamp som fortsätter än i dag. Sven Thidevall är teologie doktor i kyrkohistoria, forskare och biskop, verksam i Örebro och Uppsala.
  • Författare: Sven Thidevall
  • Formgivare: Magnus Åkerlund
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789175807805
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 316
  • Utgivningsdatum: 2016-11-29
  • Förlag: Artos & Norma Bokförlag AB

Öppettider för butik

för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

Öppettider idag: