bokomslag Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv
Psykologi & pedagogik

Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv

Niels Egelund Peder Haug Bengt Persson

Häftad

399:- (529:-)

Boken är slut online

  • 208 sidor
  • 2006
I denna starkt efterfrågade bok skriver tre ledande forskare i Danmark, Norge och Sverige om hur skolans syn på avvikelser har skiftat över tid i de tre länderna.

Läs mer
Samtidigt som begreppet inkludering eller ”en skola för alla” introducerades, uppstod förväntningen om en mer individuell inriktning i undervisningen. En fråga som tas upp i boken är på vilket sätt specialpedagogiken har kunnat bidra till att skapa en inkluderande skola. En annan minst lika viktig fråga är i vilken grad utvecklingen av den generella pedagogiken tagit hänsyn till alla elevers villkor och behov. Svaren är inte givna och författarna pekar i boken ut ett antal faktorer som haft betydelse för svårigheterna att förverkliga visionen om en skola där alla elever kan känna sig välkomna.

Om författarna
Niels Egelund är professor i specialpedagogik vid Danmarks pædagogiske universitet. Peder Haug är professor i pedagogik vid Høgskolen i Volda och professor i specialpedagogik vid Universitetet i Stavanger, Norge. Bengt Persson är professor i specialpedagogik vid Högskolan i Borås

  • Författare: Niels Egelund, Peder Haug, Bengt Persson
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789147052899
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 208
  • Utgivningsdatum: 2006-06-21
  • Översättare: Björn Nilsson
  • Förlag: Liber AB

Öppettider för butik

för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

Öppettider idag: