bokomslag Förskolans arbete med tidig litteracitet - - på barns villkor
Psykologi & pedagogik

Förskolans arbete med tidig litteracitet - - på barns villkor

Liv Gjems

Häftad

469:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 192 sidor
  • 2018
I tidig litteracitet är utgångspunkten det muntliga språket. Det gäller att lära sig ord, formulera meningar, förmedla budskap till andra och inte minst att förstå vad andra talar om och är intresserade av. Det är språkliga kunskaper som barn har stor glädje av när de leker med varandra, utforskar spännande saker och deltar i olika aktiviteter.

Att tillägna sig ett rikt muntligt språk under åren i förskolan är en krävande lärprocess. Barn lär sig språk bäst när de får tala om teman som engagerar dem tillsammans med förskolepersonal som de har goda och trygga relationer till. Det är därför av avgörande betydelse att förskolepersonalen fångar upp vad barnen är intresserade av och kan avgöra vilket slags språkligt stöd olika barn har störst fördel av att få. Förskolans arbete med tidig litteracitet är ett resultat av författarens forskningsprojekt med fokus på kunskaper som är centrala för att stödja barns tillägnande av tidig litteracitet. Boken innehåller en mängd praktiska råd om hur förskolan kan planera för och stimulera till språkligt samspel.
  • Författare: Liv Gjems
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144118277
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 192
  • Utgivningsdatum: 2018-02-14
  • Översättare: Susanne Uhler
  • Förlag: Studentlitteratur AB