bokomslag Digitalisering, literacy och multimodalitet
Psykologi & pedagogik

Digitalisering, literacy och multimodalitet

Jenny Edvardsson Anna-Lena Godhe Petra Magnusson

Häftad

319:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 149:-

  • 114 sidor
  • 2018
Elevernas digitala kompetens i skolans olika ämnen betonas starkt i de reviderade läroplanerna från 2017, och digitaliseringens betydelse för lärande är en nyckelfråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Men vad innebär digitaliseringen i skolan? Hur kan den bli en del av elevernas literacyutveckling? Och vad kan de ökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt betyda för elevernas lärande och lärarens undervisning? Författarna resonerar kring digitaliseringen av skolan och tar upp såväl potentiellt positiva som negativa aspekter. De sätter teorier kring digitalisering och dess inverkan på mänsklig kommunikation i relation till läsande, skrivande och samtalande samt diskuterar hur olika modaliteter - bilder, ljud, text - kan samverka i klassrumsarbete och undervisning.

För att ge en tydlig bild av vad digitaliseringen kan innebära för lärarens planering, genomförande av undervisningen och efterarbete ges konkreta exempel från ämnena svenska och historia i gymnasiets årskurs 1. Digitalisering, literacy och multimodalitet vänder sig till en bred grupp av lärare och lärarstudenter med intresse för digitaliseringens möjligheter och utmaningar.
  • Författare: Jenny Edvardsson, Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144117362
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 114
  • Utgivningsdatum: 2018-02-19
  • Förlag: Studentlitteratur AB