bokomslag Den svenska marknadsföringslagstiftningen
Juridik

Den svenska marknadsföringslagstiftningen

Carl Anders Svensson

Häftad

419:- (579:-)

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 1-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 149:-

  • 260 sidor
  • 2019
Svensk marknadsföringslagstiftning bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företag samt ett rimligt skydd för konsumenterna. I denna artonde upplaga av Den svenska marknadsförings­lagstiftningen behandlas marknadsföringslagen och dess prak­tiska tillämpning, inom såväl traditionella medier som på internet och i sociala medier. Den EU-harmoniserade marknadsföringslagen tillhör de centrala delarna av det hithörande rättssystemet, tillsammans med konkurrenslagen och produktsäkerhetslagen. Även den köprättsliga lagstiftningen, spellagen, lagen om namn och bild i reklam samt reglerna angående mutbrott behandlas utförligt. Vidare beskrivs grundligt näringslivets egenåtgärder i form av etiska normer för marknadsföring genom Reklamombudsmannen. Därutöver framställs domstolsorganisationen med Patent- och marknadsdomstolen (inom Stockholms tingsrätt), vars beslut kan överklagas till Patent- och marknads­överdomstolen (inom Svea hovrätt). Den svenska marknadsföringslagstiftningen är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull i det dagliga arbetet på marknadsavdelningar och hos reklam- och medieföretag.
  • Författare: Carl Anders Svensson
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 18
  • ISBN: 9789144128597
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 260
  • Utgivningsdatum: 2019-03-28
  • Förlag: Studentlitteratur